NULL Skriv ut sidan - SV: Kerstin Kristoffersdotter, död 1766 i Arnstorp, Sunne

Anbytarforum

Titel: SV: Kerstin Kristoffersdotter, död 1766 i Arnstorp, Sunne
Skrivet av: Magnus Arnér skrivet 2023-02-04, 22:16

Jag tror jag kan bidra med några uppgifter till den här diskussionen. Dessutom har jag någon fråga. Jag har själv dragit slutsatsen att Britta och Kerstin Kristoffersdöttrar var systrar, baserat på de uppgifter ni redan redovisat.

I domboken finns flera ärenden som tyder på att Marit Jonsdotter ingick ett andra äktenskap, närmare bestämt med  Håkan Halvardsson i Höjden i Gräsmark, samt att de eventuellt fick dottern Marit Håkansdotter som sedan gifte sig med Per Larsson Åsfeldt i Åsegård.

Citaten tagna ur Almqvists avskrifter.

Fryksdals härads dombok, 1704ht59
Per Olofsson i Bjälverud ålägges att betala skuld på 2 rd till Håkan Halvardssons styvbarn i Höjden.

Fryksdals härads dombok, 1704ht118
Uppbjudes första gången: 1/6 av 1/6 i Bjälverud, som Håkan Halvardsson i Höjden 1704 fått som pant av Bengt Olofsson i Bjälverud för lån av 10 d smt. (vid 3e ub "sal Håkan Halvardsson")

Fryksdals härads dombok, 1705vt67
Uppbjudes första gången: 1/5 av 1/12 i Spelnäs, Håkan Halvardssons i Höjden hustrus jord, som Arvid Jonsson i Näs 1704 tillbytt sig för sin hustrus jord i Bryggegården (2a och 3e ub saknas)

Fryksdals härads dombok, 1705vt68
Uppbjudes första gången: 1/10 av 1/2 i Bryggegården, som Håkan Halvardsson i Höjden 1704 tillbytt sig av Arvid Jonsson i Näs för sin hustrus jord i Spelnäs (2a och 3e ub saknas).

Fryksdals härads dombok, 1706vt91
Uppbjudes första gången: 1/3 av 1/12 i Bjälverud för Håkan Olofsson i Bjälverud. Hälften därav är hans arv och den andra hälften, brodern Bengt Olofssons lott, har han köpt av hustru Marit Jonsdotter i Höjden för 10 rd. (2. ub 07vt och 09vt, 3 ub 07ht och 09ht).

Fryksdals härads dombok, 1707vt1
Fasta på 2/5 av 1/2 i Spelnäs för sal. Jöns Jonssons i Spelnäs barn. Marit Jonsdotters i Höjden yrkande att få lösa någon del därav har inkommit alltför sent (1a ub 02vt130 och 03vt96)

Fryksdals härads dombok, 1707vt56
Änkan Marit Jonsdotter i Höjden vill inkomma på sin lott 1/5 av 1/12 i Spelnäs som hon ärvt efter sin far och som besittes av hennes brorsdotters man Erik Olofsson i Spelnäs, men hon anses kunna klara sig med sina barn i Höjden och bör därför utlösas från Spelnäs av Erik.

Fryksdals härads dombok, 1710ht119
Jöns Halvardsson i Vålön erkänner att han mottagit 4 rd som soldaten Håkan Olofsson Ranfeldt i Bjälverud betalat för inlösen av arvejord ibidem, vilka pengar Jöns skulle lämna till Elof Larsson och hans svärmor i Skäggegård. Jöns påstår sig ha lånat ut 3 rd därav till sal. Olof Olofsson i Vålön, vilket förnekas av dennes änka Marit Olofssdotter i Vålön. Jöns döms att betala Elof Larsson dessa 3 rd.

Fryksdals nedre tingslags dombok 1742ht304
Uppbjudes 1a ggn: 1/6 av en halv 1/8 (efter hegärdsräkning) i Höjden som Elof Håkansson i Höjden o Håkan Månsson i Uddheden köpt 1740 25/2 av Per Larsson i Åsegård för 22 rd (vittnen Halvard Eriksson i Tosseberg och Olof Nilsson i Skinnerud).

Fryksdals nedre tingslags dombok 1745ht229
Fasta för Elof Håkansson i Höjden och Håkan Månsson i Uddheden på 1/6 av en halv 1/8 i Höjden, som de köpt 1740 25/2 av Per Larsson i Åsegård för 22 rd (1a ub 42ht304).

Den omtalade Elof Håkansson var trots namnet inte son till Håkan Halvardsson utan var (sannolikt) gift med en dotter till Jöns Håkansson. Jöns var son till Håkan Halvardsson i ett tidigare gifte.

Marit Håkansdotter och Per Larsson Åsfeldt gifte sig i Lysvik 14/12 1729 och Marit anges då vara från Gräsmarken. Åldersuppgifterna i dödboken tyder på att hon föddes cirka 1701. Jag har inga andra indicier för att hon var dotter till Håkan Halvardsson och Marit Jonsdotter än att Per larsson sålde jord i Höjden som mer sannolikt var hustruns jord än hans egen, och namnet Håkansdotter.

En sak jag undrar över är den änka Marit som finns i Bryggegården i mantalslängden 1695. Är det Marit Jonsdotter eller är det hennes svärmor (som också hette Marit, det framgår av äldsta husförhörslängden)? Sonen Sven finns ju också med i mantalslängden, men det var väl ändå en son till den äldre Marit?

Vad tror ni, kan Marit Håkansdotter ha varit en halvsyster till Kerstin Kristoffersdotter?