NULL Skriv ut sidan - SV: Prästsläkterna Ravn och Ancharius i Starup

Anbytarforum

Titel: SV: Prästsläkterna Ravn och Ancharius i Starup
Skrivet av: Niels Just Rasmussen skrivet 2023-01-29, 21:23
Tusen tack, Niels! Då kan vi iallafall vara säkra på vem som är Ivar Ravns svärson och att släkterna Ravn och Ancharius förenas genom äktenskap.

Ibland skrivs hans namn Johannes Ancharius och ibland Hans Anchersen? Är båda korrekta? Bör man ange båda eller bara det ena (och vilket?) i sitt släktträd?

Var finner man Starups kyrkoböcker? Danska Riksarkivet online?

Tack ännu en gång!
Gunilla

Præster latiniserede ofte deres navne: [Hvad der er korrekt er et godt spørgsmål, men da folk ikke fødes som præster ville jeg mene det danske patronym eller slægtsnavn som er gældende og så tilføje "kaldet Corvinus el. Ancharius"].

Ravn til Corvinus.
Ancher til Ancharius. [Johannes/Hans Ancharius kunne blot være Johannes/Hans Ancher, ikke nødvendigvis Anchersen].
Smed til Fabricius.
Skavbo [fra Skagen] til Scavenius.

Begge kilder angiver hans fornavn som "Iver" [svækket dansk udgave af Ivar], så formodentligt har det være "Iverus" i den oprindelige latinske udgave?! [men jeg ved ikke hvor præcis oversættelsen givet i "Danske Kirker" har været, så potentielt kunne det være "Ivarus"].

Sønder Starup Sogns kirkebøger:
Er bevaret 1592-1596 og så igen fra 1636-fremefter.
Kilde: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17217314#517198,38167059

Så var det ikke for epitafierne ville vi næppe have noget som helst om deres eksistens....

Med venlig hilsen
Niels

PS: En anden kilde, der ofte henvises til er Aage Dahl (1936): Haderslev Herreds Præstehistorie.
Starup-Grarup Sogne fra original side 76.
Kilde: https://slaegtsbibliotek.dk/909819.pdf

Aage Dahl virker at have følgende vigtige oplysning om "Hans Anchersen" (Ancher?) fra "1554 Adj. min. cum spe succ. Starup-Graup. se Eftm. [?]"
Dette er en forkortelse for
"Adjunctus ministerii cum spe succes sionis" = Medhjælper i Embedet med Haab om at blive Efterfølger.