NULL Skriv ut sidan - SV: Hoffman

Anbytarforum

Titel: SV: Hoffman
Skrivet av: Madeleine Axberg skrivet 2023-01-21, 11:12
Hej Stefan!

Ja det är ju rätt att årtalet blev fel, dock rätt i mina egna anteckningar.

Ja så blir det att man tassar in i "andra" släkter när man vill kartlägga "sin" släkt. Min släkt är Calander/Callander, där Olof betraktas som anfadern eftersom ingen i släkten kommit längre bak i tiden. Det sägs att han kommer från fastlandet och även att han kom från Skottland. Men jag hittar inget som visar detta.

Olof får åtta barn. Det tredje barnet är Elisabeth som gifte sig med Carl Hofman och det sjätte barnet är Petter. Petter är min farfars farfars farfar. Jag har tidigare en tidigare släktutredning som inte är komplett, så nu har jag bestämt mig för att kartlägga släkten, inklusive döttrarnas led. Därmed tassar jag in i "andra" släkter som till exempel  Hoffman och Hägg. De roliga med dessa två är ju att de har gemensamt att de ägt Katthamra. Axel Hägg fick det 1799 av svågern Jacob Dubbe.

Jag gissar att du kartlagt hela släkten Hoffman? Så jag skulle ju kunna fuska och be om att få allt från dig, men det roliga är ju att söka. Så jag ber inte om det men ber om att få återkomma när jag jag inte hittar.

Tack för länken om mer information, men jag konstaterar att flera av barnen saknas. Sedan är jag förvånad över alla namnen Elisabeth fått, inte i någon bok ser jag att hon heter annat än Elisabeth Calander. Även i släktskrönan anges hon bara heta Elisabeth. Man har aldrig använt patronymer i släkten vad jag kan se. Det senare får jag väl fundera över.