NULL Skriv ut sidan - SV: Per Klemetsson i Porten släkt

Anbytarforum

Titel: SV: Per Klemetsson i Porten släkt
Skrivet av: Constantinus Lindfors skrivet 2023-01-18, 19:33
Jag känner ännu inte till Margareta Månsdotters förste make. Kan någon, med tillgång till nyare herdaminnen, vara vänlig och upplysa om kyrkoherdar i Sånga sn för aktuell tid...? Inom denna socken på Färingsö ligger Svartsjö slott tillika arbetsplats för fogden Måns Persson.

[...]

Som sagt, huruvida Olof varit gift två eller tre gånger hänger på kommande upplysningar om Margareta Månsdotters förste make.

Inte förrän nyligen hade Niklas Kant i ett helt annat sammanhang gjort mig uppmärksam på att ett nyare herdaminne för Uppsala stift existerar sedan 2017, och som täcker åren 1527-1593. JIPPI! Här hade Jan Brunius uträttat ett gediget arbete, och förtjänar stora ovationer. (^_^)b

I sitt verk hade Jan emellertid hakat på det felaktiga antagande som Johan Axel Almquist  gjort i sin utgivning av ”Stockholms stads tänkeböcker 1578-1583” från 1945 utifrån de oriktiga uppgifterna i Fant och Låstboms herdaminne - jämför med publicerat utdrag från 1580:års tänkebok i mitt tidigare inlägg från 15/8 2021.

Härmed konstaterar jag att Måns Perssons dotter Margareta var gift första gången med kyrkoherden herr Jon Björnsson (Jonas Beronis), verksam i Sånga sn åtminstone 1571-1574. Och därefter med Olof Larsson Ålänning i Stockholm.

Johannes Jonae Helsingius, verksam såsom kyrkoherde i Spånga sn åren 1564-1596, får härmed uteslutas!