NULL Skriv ut sidan - SV: Pelikan

Anbytarforum

Titel: SV: Pelikan
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2023-01-18, 14:29
Hej,

Tack för värdefull information Ulla!

Med tanke på att Barbro Pelikan bodde i Burvik och Anders Mårtensson bodde i Sotter när de gifte sig i Knutby sn den 3/1 1715 misstänker jag att det är troligt att Barbros föräldrar var Eric Pelican och Johanna, dotter till Jean Guilheame, tabell 2 i släkten Guillaume i Kjell Lindbloms bok Nordisk Vallongenealogi (NV). Anledningen till min misstanke är att Johannas bror Johan Giliuum (tabell 3) hade en son (Johan tabell 4) som troligtvis var den Johan Guiljam, som arrenderade ett hemman i Källingby i Knutby socken enligt dess mtl:er 1709 och 1710. Arrendatorn Johan Gillian i Källingby 1709 och Barbro Pelikan i Burvik 1715 skulle i sådant fall ha varit kusiner. Enligt NV arrenderade Johan Gillian (tabell 4) Seglinge (säteri) i Almunge sn 1706-1708 och därför tycks det mig troligt att det var han som sedan var arrendator i Källingby. Dessutom tror jag det var tabell 4 Johan Gillians son Johan (tabell 5), som blev registrerad vid Vällnora bruk i Knutby sn i dess mtl:er 1702-1708. Jag har skrivit mer om det här under diskussionsämnet Guillaume här: https://forum.rotter.se/index.php?topic=67551.msg1639482#msg1639482

Jag håller på att titta på Maria Magdalena församling i Stockholm, omkring 1700. Jag är ganska säker på att jag har sett släktnamnet Badou där (men inte gjort någon anteckning om det tyvärr) och om jag inte minns fel har jag också sett släktnamnet Pelikan. Eventuellt går jag igenom födelseböcker från slutet av 1600-talet igen.

Vänliga hälsningar,
Jan Johansson