NULL Skriv ut sidan - SV: Efternamnet Quedlinburg

Anbytarforum

Titel: SV: Efternamnet Quedlinburg
Skrivet av: Erik Tjernström skrivet 2023-01-15, 12:55
Tack Kalle för svar! Alla ledtrådar och tips är välkomna. Jag är ny användare på Arkiv digital så håller på att lära mig teknik att söka.
Jag har kollat upp dina tips så gott jag kan. Ingen bouppteckning på första frun Sara Christina Bremer. Det finns en yngre S C Bremer som var gift med en Anders Grell, men det förvirrar mig bara. Anders Q´s döttrar gifter ju sig och där är Anders vittne som fader.

Hur menar du att man tänkt kring "Quedlinburg är ju klostret som Sofia Albertina fanns i 1771 så det är lätt att förstå hur man tänkt.."?
Intressant att höra vad du tror.

Jag skulle ganska gärna förkasta tesen att Gustav III syster Sofia Albertina är mor till Anders Quedlinburg. Det finns inga bevis och som Kalle skriver fattas mkt riktigt födelseboken i Andrarum under denna period. Men det finns ändå ledtrådar som väcker min nyfikenhet.

- Anders tar/får efternamnet Quedlinburg. Okänd far och mor men Sofia Albertina fanns vid perioden runt hans födelse i Quedlinburg
- Anders fosterson döper en av sina döttrar till Sofia Albertina
- Anders finns under en period vid Svea Livgarde (andra gardesregementet) som ju är konungens livvakter (Sofias bror är Gustav III)
- Det saknas mkt dokumentation som normalt borde finnas under Anders första 23 år. Varför? Födelse, dop, 1:a giftemål etc