NULL Skriv ut sidan - Efternamnet Quedlinburg

Anbytarforum

Titel: Efternamnet Quedlinburg
Skrivet av: Erik Tjernström skrivet 2023-01-14, 18:33
Hej forumet!
Tack för medlemskap. Jag har släktforskat en del och skapat ett träd med anfäder till min mor och far.
Trädet har ca 3 000 pers nu och det hela började med att min far inte kunde namnet på mina kusiner, hans bröders barn..

Jag har fastnat på en person som jag inte kommer vidare. Anders Quedlinburg f.17711002 i Andrarum, Tomelilla, Skåne.
Anders sägs vara son till Sofia Albertina f. 1753, syster till Gustav III i flera olika släktträd. Det tar jag för en skröna och har inte ens med det i mitt eget släktträd. Men jag har inte lyckats hitta rätt vem som är riktiga (biologiska eller fosterföräldrar)
Nu undrar jag om det är någon i forumet som har mer uppgifter eller kan hjälpa mig lösa detta?

De grundfakta jag har är:
Anders Quedlinburg f. 17711002 i Andrarum (enligt dödsboken) Gift först med Sara Christina Bremer f. 17660924 och sedan med Anna Elisabeth Öberg f. 17810314. Det är via Anders och Saras dotter Ingrid Elisabet f. 1803 som vårt släktträd kopplas ihop och leder vidare ner till min hustru.

Det finns en del fakta att läsa i arkivdigital kring Sara Christina Bremer men inte kring Anders. Han var löjtnant vid Svea livgarde men bosätter sig 1808 i Örebro med sin familj. Han har där en fosterson, Johan Söderman f. 1791 i "Skåne" i hushållet. Denne Johan får flera barn varav ett döps till - håll i er - Sofia Albertina. Kan det ändå ligga någon sanning i att Sofia Albertina kan vara Anders okända mor? Eller är det en ren tillfällighet att fostersonen Johans dotter döps till Sofia Albertina? Och varför är det så svårt att få fram fakta om Anders Quedlinburgs födelse/efternamn/första 30 år i livet? Bör ju finnas i militära arkiv om han var vid Svea Livgarde.
Tack för uppmärksamheten / Erik Tjernström