NULL Skriv ut sidan - SV: Bure (Zebråzynthius)

Anbytarforum

Titel: SV: Bure (Zebråzynthius)
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2023-01-13, 08:00
Hej och tack igen Constantinus för dina svar!!

Nej, jag har inte Urban Sikeborgs verk. Bure är ett (eller snarare två) sidospår för mig och jag tyckte det var enklast att fråga här på Anbytarforum. Egentligen letar jag efter eventuella kopplingar mellan personer, som hade släktnamnet Geting och som bodde på Södermalm, Sundsvall/Härnösand, Vaxholm respektive Forsmark på 1600- och/eller på 1700-talet. När jag fick se att Lars Joensson Gedinghs hustru hette Sara Bure, och att Bure-släkten (nr 126) hade koppling till Härnösand enligt adelsvapen.com tänkte jag att Saras (nära) anor kunde komma ifrån Sundsvall/Härnösands-trakten. Kan det trots allt stämma?

Kyrkoherde Bernhard Bure i Nora socken hittar jag inte i von Schantz genealogier om Burer och Burenskölder, så jag misstänker att vi kommer ifrån diskussionsämnet, men jag hoppas ändå det går bra att ställa frågan här.

Nora socken tycks ligga i närheten av Almunge och Knutby socknar där syskonen Elisabet Bure (gm Bengt Kafle, Seglinge i Almunge sn) och Gustaf Bure (Burvik i Knutby sn) samt deras sysslings barn Erik Bure (Stora Väsby i Almunge sn) höll till åtminstone i början av 1700-talet enligt mantalslängder, men en geografisk närhet kanske inte säger så mycket om släktskap när det gäller en kyrkoherde (dvs Bernhard Bure i Nora socken).

Vänliga hälsningar,
Jan