NULL Skriv ut sidan - SV: Gudmund Johansson

Anbytarforum

Titel: SV: Gudmund Johansson
Skrivet av: Karl-Henrik Rydén skrivet 2023-01-12, 12:21
Ja, och det finns ytterligare ett kusingifte i familjen mellan syskon i båda familjerna. Jonas Perssons älsta son Josef Alstedt (1729-1798) gifte sig 1766 i Västra Ryd sn med Daniel Olofssons syster, Christina Olofsdotter (född 1736-10-31 i Lilla Hester).
Jag hade missat dopvittnet från Långsjögle i Bellö. Kopplingen till Långsjögle finns ju, eftersom Jonas Perssons morföräldrar bodde i Långsjögle, Nils Bengtsson (död där 1744-01-25) och Sara Danielsdotter (död där 1734-02-16).
Jag känner dock inte till någon Elsa Larsdotter i Långsjögle. Kan det vara en felskrivning av Helena Larsdotter som bodde där vid den här tiden?
Jag är väldigt nyfiken på hur det ska gå att pussla ihop alla Anna Svensdöttrar som diskuteras under (Patron). Anna Svensdotter var ju enligt bouppteckningen gift 3 gånger. Jag har att hon i andra giftet var gift med Anders Carlsson Fagerström och den Botil som föds 1755 i Lid, Hässleby var hennes dotter. Sista giftet var med Johan Jonsson född 1732 i Mållilla enligt hfl. Men vem var hennes första man, med vilken hon hade 8 barnbarn vid frånfället 1800?
Det fanns väl två Botel i Stolparp i början på 1720-talet, båda med döttrar som hette Annika Svensdotter. (Botil Hansdotter gift med Sven Samuelsson och Botil Månsdotter gift med Sven Andersson). Kan det stämma att Annika som dör 1800 i Karlstorp var dotter till Botil Hansdotter?