NULL Skriv ut sidan - SV: Indebetou

Anbytarforum

Titel: SV: Indebetou
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2022-12-27, 14:02
Hej,

Har någon stött på en förkortad variant av släktnamnet Indebetou?

I Maria Magdalena församlings CIa:4 (sida 204) tror jag det står att musikanten salige Hindrich Öller och hustru Maria Inds barn Johan Hindrich döptes där den 23/6 1687. Vidara tolkar jag texten (men är osäker) att en av faddrarna var Hindrich Inds hustru Eva Leijel, som också bar barnet. Länk till dopnotisen:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0055197_00109#?c=&m=&s=&cv=108&xywh=349%2C63%2C3035%2C1435

Den eventuella kopplingen mellan släktnamnet Indebetou och släktnamnet Ind har jag gjort eftersom jag har sett i den här tråden att det har funnits en brukspatron Carl Georg Indebetou (men långt senare än dopet 1687 förstås) och eftersom släktnamnet Leijel också har varit kopplat till bruk (järnbruk i Leijels fall). Var Carl Georg Indebetou möjligtvis brukspatron vid Åkers styckebruk? Tyvärr har jag inte hittat vilka Eva Leijels föräldrar var. De kan ha varit Adam Leijel och Helena Radou, men det är bara en hypotes, eller rent utav en spekulation. :) Adam Leijel, som var gm Helena Radou, var bror till brukspatronerna Johan och Henrik Leijel enligt sekundära källor.

Det italienska "in debito" betyder på svenska "i skuld". Finns någon sådan betydelse av släktnamnet Indebetou?

Vänliga hälsningar,
Jan Johansson