NULL Skriv ut sidan - SV: Wiggman

Anbytarforum

Titel: SV: Wiggman
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2022-12-20, 08:07
Hejsan!

Jag känner igen orosmomentet, som du Olle beskriver!  :-\

Faddern piga Britta Ersdotter Wiggman i Långtora är en stark indikation om att furir Wiggman i Långtora är pappa till trumslagare Erik Wiggman i Skogs-Tibble tycker jag. Vet någon om furir Wiggman i Långtora hade en dotter med namnet Britta?

Det skulle vara intressant att läsa fler kommentarer om det här exemplet på osäkerheter vid släktforskning.
Själv har jag aldrig gått någon kurs i ämnet och skulle som stor amatör resonera så att man själv avgör huruvida indikationerna är tillräckliga för att dra slutsatser där direkta fakta från primärkälla saknas. Om man sedan presenterar forskningsresultatet för andra kan man förklara hur man har resonerat och vilka grunder/indikationer resonemanget bygger på. Sedan får mottagaren/åhöraren/läsaren göra en egen bedömning.

I ditt exempel Olle, skulle jag ha känt mig tämligen övertygad om släktskapet bara baserat på släktnamnet, födelseuppgifter i husförhörslängd, de geografiska platserna och på yrkena, men tack vare uppgiften om faddern Britta, med samma släktnamn och från samma socken som trumslagarens förmodade pappa (och som dessutom troligtvis var ogift eftersom hon var piga) så skulle jag gå från "tämligen övertygad" till "väldigt övertygad".

Vänliga hälsningar och med önskan om en God Julhelg!
/Jan

PS: Går det att följa den andra personen Eric född 1750 i Långtora, för att kunna utesluta honom?
Står det inget om trumslagare Erik Wiggmans föräldrar i vigselbok när han gifte sig, eller i dödbok när han dog/begravdes?