NULL Skriv ut sidan - SV: Tattarkung??

Anbytarforum

Titel: SV: Tattarkung??
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2022-12-19, 10:52
Hej,

Ja, det var intressanta källor KG!

På Wikipedia finns en artikel om ämnet "Romer i Sverige" och där står lite om stadgar samt hur de följdes på 1600-talet. Om jag har googlat mig fram rätt, och tolkat informationen rätt, så är en källa till dessa uppgifter Allan Etzlers avhandling från 1944 "Zigenarna och deras avkomlingar i Sverige: historia och språk. Stockholm studies in Scandinavian philology", 0562-1097 ; 4. Uppsala. Libris 8078576. En annan källa (Lindwall, Bo (2005). ”Hundfias härstamning, De resandes ursprung”. i Skogsjö Håkan. Släktforskarnas årsbok. [20]05. Släkthistoriskt forum, 0280-3984 ; 2005:6. Stockholm: Sveriges släktforskarförbund. Libris 9941475. ISBN 91-87676-38-9, eller Lindwall, Bo (2014). Anor från landsvägen. Sveriges släktforskarförbund. ISBN 9789187676833 - för mig är det oklart vilken som är den rätta källan) uppges på Wikipedia innehålla information om 'Johan Henriksson Swartzkaupf i Vimmerby som anges vara "Tartare" och häktmakare i slutet på 1600-talet'. Efternamnet "Svart" har jag lagt märke till bland dopnotiserna 1683 och 1684 i Maria Magdalena församling (ännu har jag inte tittat i dopnotiser från andra år på 1600-talet) och jag har för mig (om man får uttrycka sig så otydligt i sammanhanget!  :-[ ) att jag också har sett efternamnet Swartzkaupf (kanske stavat på annat vis), men tyvärr har jag inte antecknat dessa dopnotiser eftersom det tycktes mig vara för osäkert att dessa släktnamn skulle ha något att göra med personen som blev registrerad som "tattarkungen". Dessutom ska det finnas en adelsläkt "Svart nr 142" och jag misstänker att personerna Svart i dopnotiserna 1683 och 1684 hade med den släkten att göra och jag har inte sett någon koppling till romer i sekundär källa om släkten Svart nr 142.

Jag återkommer om jag ser släktnamnet Swartzkaupf bland dopnotiserna i min fortsatta läsning.

Här är länk till Wikipedias artikel om Romer i Sverige:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Romer_i_Sverige#CITEREFLindwall

Vänliga hälsningar,
Jan