NULL Skriv ut sidan - SV: Vilken Olof Huss född 1731 var gift med Elisabet Lemoine ?

Anbytarforum

Titel: SV: Vilken Olof Huss född 1731 var gift med Elisabet Lemoine ?
Skrivet av: Karl Göran Eriksson skrivet 2022-12-14, 12:37
Vad jag vet förekommer fältväbeln Olof Huss i litteraturen första gången i Strömsboken 1945. Hans dotter Elsa Juliana blev gift till byn Alavattnet. Namnet Huss skulle ha kommit från kyrkoherden Johan Huss i Nordingrå vars dotter Kristina ”var gift med gästgivaren Jonas Sjöberg i Djupsjö i Njurunda. Deras son Olof kallade sig Huss. Han var fältväbel vid Jämtlands Fältjägare, bosatt först i Brunflo sedan i Edsele.”
Det tog många till sig och ännu på 1990-talet fanns det forskare som hävdade denna härledning. Detta trots att påståendet vederlagts redan 1978 i en bok om Njurunda av Algot Hellbom.
Dessvärre har jag inga excerpter från Arvid Huss bok Vi Hussar (1965). Jag utgår ändå ifrån att det var där den Frösöfödde Olof, presenterades som fältväbeln ifråga. Det må vara en slump att dessa tre var födda samma år (1731). Så vitt jag vet har det aldrig tidigare framlagts något bevis på det angivna födelseåret skulle vara det rätta.
I meritlistan står det att Olof kom i tjänst 1756, men någon ordinarie befattning kan han inte ha haft. Sedan 1724 fanns ingen mönsterskrivare vid Brunflo kompani eftersom lönen då blivit anslagen till regementsauditören. Huss torde ha tjänstgjort på traktamente.
Intressant är att mönsterskrivaren Olof Huss är dopvittne för bonden Anders Olssons i Kyrkås och Kläppe son Jöns f.1764. Vem var då denne Anders ? Jo, han var son till ryttaren Olof Huss i Lund! Hur vet jag det? Anders i Kläppe efterträddes på sitt hemman av sonen Olof Andersson (se Kyrkås AI:1/19). Där finns även den sistnämndes farbror  Lars Olofsson, vilken var sina föräldrars äldsta barn och född 1726 25/6 enligt domboken samma år.
Här kan även nämnas att Anders O:s son Jöns tog namnet Huss bosatte sig på Hitra i Norge. En annan son, Enok Huss f.1761, blev komminister på Frösön.

Tillägg: Bland personerna i den förteckning över jämtar som under nödåren på 1740-talet lämnade landskapet och reste till Norge, har jag hittills inte kunnat konstatera något fall av återvändande.