NULL Skriv ut sidan - Sockenskrivaren Halvar Mårtensson Blix

Anbytarforum

Titel: Sockenskrivaren Halvar Mårtensson Blix
Skrivet av: Annika Ericsson skrivet 2022-12-09, 16:09
I juni 2009 skrev Karl Göran Eriksson (https://forum.rotter.se/index.php?topic=65270.msg930931#msg930931):
Citera
... även den i Georg Hanssons inlägg ovan den 15 juni nämnde Olof Mårtensson i Grelsgård [pappa till dragonen Mårten Olofsson Blix] hade en bror, sockenskrivaren Halvar Mårtensson Blix, utan känd anknytning till några tidigare Blixar.

Halvar och brorsonen Mårtens bruk av namnet Blix intresserar mig. Halvars mamma, Mårtens farmor, var Agnes Olofsdotter från Offerdal i Jämtland, dotter till kh herr Olof Nilsson (ca 1575-1656). Hon har tio till namnet kända syskon och många syskonbarn, där namnet Blix inte är dokumenterat.

Herr Olof hade däremot två kända syskon som också hade eftersläkt där namnet Blix förekommer. Dels en till namnet okänd syster Nilsdotter som var gift med prosten herr Erik Månsson i Oviken, Jämtland, (död ca 1611). Deras son herr Erik Eriksson, sist kyrkoherde i Hammerdal, Jämtland som hade flera barn i två äktenskap som kallade sig Blix.

Dessutom hade herr Olof en äldre bror herr Anders (död ca 1620), som också var kyrkoherde i Offerdal, som med stor sannolikhet var far till prästhustrun Ingrid Andersdotter i Hede - gift med herr Olof Jonsson därstädes och mamma till åtminstone två barn som skrev sig Blix.

Ur detta perspektiv är det förstås mycket intressant att både sockenskrivaren Halvar och hans brorson Mårten kallades Blix. Jag har emellertid inte själv sett något belägg för att Halvar brukade detta namn, och tar tacksamt emot en referens för att se i vilket sammanhang detta skedde! Även om Karl Göran Eriksson är en väldigt trovärdig sekundärkälla när det gäller Jämtland på 1600-talet, så vill jag kolla upp detta!

(Dessutom vill jag gärna få lite mer information om sockenskrivaren, som jag än så länge endast vet flyttade till Norge någon gång mellan 1684 och 1693. Vad hände med honom?)

Tack på förhand!