NULL Skriv ut sidan - SV: Sveriges Dödbok 1830-2020

Anbytarforum

Titel: SV: Sveriges Dödbok 1830-2020
Skrivet av: Karl Göran Eriksson skrivet 2022-12-04, 23:26
För några år sedan anonymiserades all forskning på Anbytarforum. De som var bakom detta beslut fick lyckligtvis bakläxa. Anonym forskning kan inte tas på allvar och har därmed inget värde. A och O är att man måste kunna ifrågasätta. Utan detta hamnar vi väl i något som påminner om rigida trossamfund. Olyckligtvis har projektet Sveriges dödbok delvis hamnat där. Flera av de ambitiösa och duktiga registrerarna nöjer sig inte bara att registrera utan ägnar sig även åt forskning i syfte att identifiera de avlidna. Syftet  är naturligtvis gott, men i frånvaro av källor kan man inte veta om de har rätt. För några få år sedan valde jag ut en församling i Jämtland för att kontrollera vederhäftigheten av nämnda dödbok. Resultatet förskräckte och jag gjorde rättelser. Efteråt insåg jag att det borde jag inte ha gjort, emedan jag som anonym inte kunde ställas till svars.
Min tanke är att det bör väl åtminstone kunna finnas utrymme för en signatur för dem som gör rättelser. Därmed vore det möjligt att rikta frågor till vederbörande på Af.

Min egen bakgrund: samtliga Jämtländska och Härjedalska (där förutom en) församlingars födelseböcker är av mig registrerade digitalt t.o.m. 1894 (1899), vilket gör personer lättare sökbara. Detsamma gäller för 14 församlingar i Medelpad t.o.m. år 1800. Majoriteten av jämtar har följts upp till deras levnads slut eller emigration. Sammanställning av denna forskning är fortgående.