NULL Skriv ut sidan - SV: Maria Andersdotter, Ararp Mellomgård

Anbytarforum

Titel: SV: Maria Andersdotter, Ararp Mellomgård
Skrivet av: Anna-Carin Leijon skrivet 2022-12-03, 17:12
Hej Margaretha,
och hjärtligt tack för ett utförligt svar, som innehöll många intressanta uppgifter.


Maria på Sockenstugan hade jag nog redan räknat bort. Jag hittade en Maria i fb 17660622 i Ö Skyarp med föräldrarna Anders Johansson och Kirstin Andersdotter och en 17650423 i Ledlarp med föräldrar Anders Jönsson och Ingeborg Larsdotter. Tyvärr skrev jag inte ned sidorna. Däremot den tredje Maria, som du också nämner,  17570331 i Skyarp med föräldrar Anders Johansson och Kierstin Persdotter (sid 101). Som du skriver är de för unga.


Arvid Anderssons bouppteckning finns här: Kinds häradsrätt (N, P) FIIa:15 (1794-1796) Bild 151 / sid 291.
Oftast nämner man väl bara levande arvingar i bouppteckningarna?! Om de inte vuxit upp och fått barn, förstås, som kan ha del av arvet. Det är ju mycket troligt att de bott på annan ort under de 10 åren mellan bröllop och första barnet i Håcksvik. Sen föds det ju barn ungefär vart tredje år.


Jag har tre anteckningar om sonen Anders. I dec 1812 kommer han till Refteled från Törebo (Kalv BI:1 (1812-1861) Bild 4. 1817 är han utbildad skomakare (Håcksvik (P) AI:2 (1814-1819) Bild 10 / sid 11). Före 1827 finns han i Ararp Mellomgård  som dräng hos Hans Jönsson och Anna Andersdotter. I kanten" till Ballag -27". 
När han vigs 18280201 kommer han från Ballagärde och Britta Gabrielsdotter från Andlarp (Håcksvik (P) C:2 (1704-1829) Bild 166 / sid 332)


Om Thorsåsen läser jag i "Håcksvik genom tiderna" sid 223 att det var soldattorp nr 954 under Drägved Övre Kvarnagärdet fram till  ca 1800.  Beskrivningen om torpet i boken börjar med soldaten Anders Mård som måste ha bott där  efter Arvid och Maria.
Intressant är att sonen till Anders, Andreas Andersson, min farmors far, flyttade dit och bodde där fram till 1913 när familjen flyttade till Sjötofta. Det står också i boken, att Andreas är son till en soldat, knekten Bas. Det skulle ju betyda att skomakaren Anders hade varit soldat. Jag hittar ingen Bas i Centrala Soldatregistret.


Jag försökte hitta dopvittnena till Arvid och Marias barn men eftersom båda hade en fader som hette Anders så blev det inget bra resultat. Men det du skriver om Jean och Elin och Arvids ev familj låter mycket bra. Jag är inte så kunnig i att läsa mantalslängder och har inte sökt under Håckvik.


Ännu en gång tack.
Hälsningar Anna-Carin