NULL Skriv ut sidan - SV: Allmänt om DNA i släktforskningen

Anbytarforum

Titel: SV: Allmänt om DNA i släktforskningen
Skrivet av: Anita Berglund Eriksson skrivet 2022-12-01, 07:07
Hej!
Jag har en kusin som DNA-testat sig och till sin förvåning fått svar att hon har 26% finskt ursprung. Detta bör väl indikera att någon (båda?) av hennes far- eller morföräldrar är finnar, eller hur? Vi vet att det inte är hennes (och mina) morföräldrar. De har helsvenska anor i många generationer bakåt enligt min egen forskning. 

Jag har problem att hitta min kusins fars födelsenotis pga oklar födelseort. Men jag har hittat hennes farfar som hette Karl Albert Johansson född 1883-09-26 i Tuna Rystad. Karl Albert ser ut att vara den yngste av familjens många barn. Jag har även hittat födelsenotisen på farfadern Karl Albert. Hela familjen finns i Hfl 1881-1885 (sid 178) och Hfl 1886-1895 (sid 202) i Tuna Rystad.

Jag kan inte se annat än att min kusins farfar och farfars fars familj är svenskar. Inget tyder på att det finns ett finländskt ursprung i familjen så långt som kan verifiera ett 26 % finskt ursprung. Eller..?

KAN DNA-testet tyda på att min kusin har en annan far än den som hon är uppväxt med och alltid trott varit hennes biologiske far?

Mvh Anita Berglund som blir mycket tacksam för svar!

PS. Jag är för övrigt helt okunnig om den nya vetenskapen om DNA. Men såå intressant att ta del av!