NULL Skriv ut sidan - SV: Pousette

Anbytarforum

Titel: SV: Pousette
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2022-11-30, 17:15
Hej Kjell,

Vad många likheter mellan Gottfred Pouset (tab 22) och Gotfred Dubois (tab 54)! Var bodde G. Pouset innan han flyttade till Stockholm?

Nyligen upptäckte jag att Maria Magdalenas räkenskapsböcker med begravningsnotiserna finns tillgängliga på internet. För närvarande håller jag på att leta efter "(le) Brunare" (och "Getingar") i dem, men jag ska hålla ögonen öppna efter guldsmeden Gottfred Pouset. Apropå guldsmeder fick jag se en yrkestitel, som jag tyckte såg kul ut: gullplättare och jag kan inte låta bli att bifoga en bild. Jag fick hjälp av SAOB för att få en betydelse av ordet "plätera".

Jag har aldrig gått någon släktforskarkurs och vet inte hur man skriver referenser rätt, men eftersom volym(?)nummer och sidnummer till Gothfrid Pousets hustrus begravningsnotis är den samma (59) påpekar jag det här, i den händelsen det blev ett missförstånd där. Men å andra sidan kanske inte volym(?)nummer behövs i referensen eftersom det bara finns en volym(?) för år 1708 bland räkenskapsböckerna (LIa1).

I vigselnotisen tycker jag att Catharinas efternamn är Dahlheim, och inte Dekeheim. Här är länk om du, eller någon annan, vill kolla: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0055334_00323#?c=&m=&s=&cv=322&xywh=3458%2C2170%2C2567%2C1214
En indikation om att det står Dahlheim är också att badaren hette Dahlheim, och det var förslagsvis Catharinas pappa, eller någon annan (nära) släkting.

Vänliga hälsningar,
Jan