NULL Skriv ut sidan - SV: Flinkenberg

Anbytarforum

Titel: SV: Flinkenberg
Skrivet av: Yngve Göransson skrivet 2022-11-27, 13:39
Hej Marcus, Tack för ditt utförliga svar,


Tyvärr har jag inget i mitt träd som skulle kunna räta ut dina frågetecken.
På Catharina Magdalena Liebling har jag en uppgift att hon dog ca 1782, men jag har inget dokument som styrker detta. Hennes farfar var Johan Wagener som var en känd affärsman boende i Elleholm.


När det gäller pojkarna Göran och Sven Flinkenberg har jag också noterat detta. Dom finns inte i dödsboken i Nättraby och i Flyttattesten till Förkärla daterad 20 sep 1811 är dom inte omnämda.
Deras syster omnämns dock i flyttattesten, Demosiell Ingrid Catharina född 1790 hon hade visst flyttat dit redan i Maj 1811 men ingick nu i flytten med betyg om nödig kristendomskunskap. Brodern Lars Peter Flinkenberg född 1795 ingår också i flyttningsattesten, men har nu flyttat till Lund och blifvit Student. Så förmodligen har de båda yngre bröderna gått bort i Nättraby tidigare. Men som sagt dödsnotering saknas på båda i Nättraby.


Men vem är det som begravs i Nättraby den 11 Nov 1798? Anna Beata Flinkengrens dotter?


Jöns Ola som du har som förstfödd av barnen, hans födelsenotis är intressant! Dopvittnen Wikenberg och hans fru Mamsell Ewa Wagner! Var hon gift innan hon gifte sig med Johan Smitt?