NULL Skriv ut sidan - SV: Smålands landskapshandlingar 1586, Tryserum sn - hjälp att tyda texten

Anbytarforum

Titel: SV: Smålands landskapshandlingar 1586, Tryserum sn - hjälp att tyda texten
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2022-11-25, 20:33
Hej Matts!
 
Jag funderar på om det kan stå HusPenigh? Dock skrivet av en annan person än den som förde pennan på resten av sidan (jag tycker att bokstäverna är tjockare och annorlunda utformade, jämför exempelvis ”u” i ”Hus-” och ”Skrikerum” eller ”g” i ”HusPenigh” och ”konung”).
 
Uppslagsordet huspenning återfinns dock inte i Svenska Akademiens Ordbok, men däremot omnämner bokverket Danmarks kirker i samband med det sedermera försvunna småkapellet i Nykøbing Mors att ”…i Pavebrevet af 1445 nævnes forskelligt Gods knyttet til denne Kirke, nemlig »en Mølle […] og de spedalskes Huse og Almisser og den Afgift, der paa Folkemaalet hedder Huspenning…”.
 
Huspenning omnämns även på sidan 199 i Tore Nybergs artikel ”Johanniterna i Norden i äldsta tid”, publicerad i Festskrift tillägnad Matts Dreijer på hans 80-åsdag 31.01.1981, där man kan läsa om den särskilda skatt som Valdemar I av Danmark på 1100-talet instiftade för johanniterna: ”Denna skatt skulle tas ut med en penning per hushåll i hela Danmark. I den latinska urkunden traderas det gammaldanska namnet: huspenning. Skatten skulle uteslutande gå till det Heliga Landets behov.”
 
Det låter väl mindre troligt att att småländska 1500-talsbönder skulle betalat en extraavgift avsedd för katolska kyrkan, även om Sverige ju vid denna tid styrdes av den katolskvänlige Johan III, så jag skulle vilja finna en annan förklaring. Det danska huspenning tycks i varje fall ha varit en särskild extraavgift avsedd för ett visst syfte, och antagligen är fallet detsamma med bönderna i Tryserums socken (vad jag kan se är det ju nästan bara Henning och Ingevall som har dessa marginalanteckningar), men till vad? Slottsreparationer?