NULL Skriv ut sidan - Stockholmsfamiljen Smedberg/Jöransson

Anbytarforum

Titel: Stockholmsfamiljen Smedberg/Jöransson
Skrivet av: Maud Embro skrivet 2022-11-22, 18:53
Hej, Jag undrar hur besvärlig man kan vara i en fråga? Har en anfader, kryddkämnären, uppbördsmannen Ludwyck Jöransson född 1671 i Folkärna, förmodat död i Stockholm 1734 (hittar inte i kyrkoböckerna) Han var gift 1702 med Anna Margareta Gerdes och 1718 med Märta Carling och fick 8 barn i första äktenskapet och 6 i det andra. Samtliga barn, födda mellan 1703-1734 i St Nicolai församling, utom det sista. Släkten Jöransson (Ludwyck har en bror Rådmannen Israel Jöransson) bytte namn 1713 från Jöransson till Smedberg men det verkar som om bara Ludwycks senare familj bytte till Smedberg. Sedan har ju "systemet" satt egna efternamn på barnen så de heter Ludvigsson/dotter i efternamn ibland. Snurrigt värre.

Jag har väldigt svårt att hitta dödsdatum/mer info för de barn som inte gift sig. Endast 5 dödsdatum finns under Ludvig Jöranssons namn i Stadsarkivet men då utan förnamn. Jag kan inte hitta de ursprungliga kyrkböckerna för dessa år, finns de inte digitalt eller finns de inte alls?

Har inte heller varit så bra på att hitta familjen under husförhör, där jag kanske skulle kunna hitta informationen. Självklart har jag en lista på alla barns födelsedata, som är verifierade i kyrkoböckerna, men tycker det är lite förmätet att tro att ni ska hjälpa mig med detaljerad information.

Tack på förhand för tips!