NULL Skriv ut sidan - Anders Gustaf Andersson

Anbytarforum

Titel: Anders Gustaf Andersson
Skrivet av: Anders Håkan Ljunggren skrivet 2022-11-22, 17:42
Hej

Jag om Anders Gustaf Andersson. Han levde i Stockholm i vuxen ålder men jag har inte kunnat spåra honom där på normalt sätt via kyrkböckerna. Han förekommer i födsloböckerna för Hedvig Eleonora för några av sina barn. Han nar född 29 februari 1852 och dog 22 november 1913. Han var fanjunkare och hauptboist (=spelade oboe), troligast i något av staden regementen. Har förstått att regementena hade egna församlingar men jag hittar inte fram till dem.
Han var gift två gånger: 1) Emma Kristina Lindholm 2) Hulda Olivia Qvarfordt
Jag skulle vilja veta lite mer om honom, vilket regemente/regementen han jobbade vid och om det finns någon mer information runt regementsmusiker på den tiden.
Jag skulle också vilja veta var han är född och vilka hans föräldrar var för att gå bakåt i tiden. Jag har hittat en enda person med rätt namn och födelsedatum. Gustaf Andersson i Darestorp, Västergötland men av olika orsaker tror jag inte det är han. Misstänker att Anders Gustafs far också var militär och att han alltså föddes i en regementsförsamling. Födelsedatum kan ju också vara fel men noteringarna i födsloböckernas är tydliga.
Tacksam för all ev. hjälp