NULL Skriv ut sidan - SV: Söker Cajsa Ersdotter f1789 Nätra

Anbytarforum

Titel: SV: Söker Cajsa Ersdotter f1789 Nätra
Skrivet av: Per Sundin skrivet 2022-11-22, 09:20
Jag frågar Jan pr e-post men antar att jag behöver uppmärksamma honom på min fråga med ett telefonsamtal.
Nemnet Häring är troligen bildat på bynamnet Herresta. Den förste med namnet var fördubblingsbåtsmannen Erich Persson Häring, antagen 1700 på 5:e Vibyggerårotan, möjligen son till en Pehr Ericsson från Herresta 3. Det kan också alludera på det tyska ordet för strömming.
Att det fanns en by Maringais i Lochteå kände jag inte till. i Vibyggerå vb 1721 står något som jag läser till Lando och som jag trodde var bynamnet Löno. Var alltså snarare ett familjenamn?
Jag har svårt att tro att paret Erik Jonsson/ Lisa Nordström skulle finnas i Nätra utan att de finns i mantalslängden. Kan de inte hittas efter 1783 borde de finnas någon annanstans.
Men annars verkar det hela säkert. Om man använder den senare länken som Lennart hade kopierat står det på Cajsa "Inhyses D:r". D:r måste betyda dotter till Elisabeth Nilsdr som förresten är struken. Födelseåret 1740 måste vara fel. Enligt Släkter och gårdar i Nätra gifte sig föräldrarna först 1750. Eftersom en anteckning om henne i kommunionlängden finns 1769 bör hon vara född senast 1753.