NULL Skriv ut sidan - Ola Pehrsson i Björnstorp

Anbytarforum

Titel: Ola Pehrsson i Björnstorp
Skrivet av: Lena Sandell skrivet 2022-11-03, 17:56
Det har skrivits mycket om Ola Pehrsson och hans liv och barn här tidigare och jag har använt mig av den hjälp jag fått mha dessa inlägg.
Om man läser dödsnotisen från 1717 (Brösarp CI:1 s, 110) så står där att han tredje gången var gift med en Hanna Månsdotter i 18 år och sina sista år levde hos mågen Esbjörn Andersson No 1 Björnestad. Redan i mantalslängden för 1698/99 står han och hustrun med texten "födas av barnen". Så vi kan ju vara säkra på att det är där de/han lever.
Men i en dödsnotis 1707 (Brösarp CI:1 s. 56) står att " begrovs gm mans på No 1 N. Björnstorp Ola Perssons hustru Hanna Nilsdotter...gift tre gånger...sist med Ola Persson i 29½ år...."
Om man räknar baklänges utifrån Hannas dödsnotis så gifte de sig omkring 1677 och det skulle mycket väl kunna vara så eftersom första hustrun Hanna Gummesdotter dog efter tolv år vilket blir ung. 1668 och andra hustrun levde i fyra år efter giftermålet...
Så - och det är min undran, om nu någon kan hjälpa mig...hette hon Månsdotter eller Nilsdotter och levde de ihop i 18 år eller i över 29 år?
I vilken notis har prästen skrivit fel? Eller tänker jag helt fel?
Tacksam för om någon kan hjälpa mig i mitt bryderi....