NULL Skriv ut sidan - SV: Pihl

Anbytarforum

Titel: SV: Pihl
Skrivet av: Staffan Benedictsson skrivet 2022-10-31, 20:47
Ursäkta mina långdragna inlägg, men det behövds och behöver delas upp.
Jag har försökt gå till botten med vilka Johan Pihl i Tunas föräldrar var, det har förts bra diskussioner här 2003 som försökte göra just det och den huvudsakliga hypotesen som verkar komma från Erik Meurling har tyvärr börjat bli viral och förekommer i ett flertal släktträd på nätet.



Den huvudsakliga hypotesen som diskuterades 2003 var att Hans Pihl född 1683 i Västervik, son till komministern Samuel Pihl och Agneta Malmén, skulle ha varit far till Johan Pihl och Magnus Pihl i Tuna(H). Modern skulle ha varit Carin Sabelsköld. Hans skulle ha kommit till Tuna som barn och tagits om hand av Schildtarna och ha fått Skälsebo i samband med sitt gifte. Hans påstås även ha ägt Skälsebo.


Problemet är att man inte kan hitta några säkra stöd för den hypotesen, bara enstaka faddrar med släktnamn som passar ihop och två ingiften med namnet Björkman där släktskap inte kunnat beläggas. Delar av Erik Meurlings berättelse pekar helt klart på fel person, uppgifterna han gett om Hans passar ganska bra på Johan även om det är lite omskrivet, men inga belägg finns att Hans har kopplingar till Tuna. Uppgifter om Elias Pihls föräldrar pekade på fel far av Johan och Magnus Pihl. När så mycket är fel i Meurlings berättelse bortser jag från den påstådda kopplingen.

Vidare är uppgifterna om Johan Pihl i Elgenstierna för de två hustrurna fel. Det fanns en namne född 1717 i Karlskrona och död i 1769 i Stockholm med liknande militär karriär, fast han nådde högre grad. Dennes födelse och dödsdata hade felaktigt förts in på Johan. Dessa uppgifter kan med dagens tillgång till källor enkelt avfärdas genom att kontrollera namnens bouppteckning i Stockholm 1769.