NULL Skriv ut sidan - SV: Roth / Rooth

Anbytarforum

Titel: SV: Roth / Rooth
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2022-10-30, 22:45
När jag gick igenom Katekismilängden för Vireda 1695 ser jag att Olof Isakssons son Johan Olofsson anges boklärd vilket fick mig att studera Braheskolans på Visingsö matrikel - som man behöver läsa om och om igen. 1679 finner jag en Johannes Olai  Wiredadensis som hypotetiskt skulle passa.

Några Viredabor - samt om något är känt va det blev av dem inom parentes):
1658 inskrivs Jacobus Johannis Hultt, Wyredadensis (Corperal)
1662 inskrivs Haquinus Laurentij de Wirida, Ericus Magni de Wireda, (arrendator)
1671 inskrivs Johannes Johannis de Elmbergh (Drawant hos Grefwe Peer B. död), Magnus och Johannis Haraldi frates Viredadenses, Laurentius Magni Wiredadensis, Nicolaus Abrahami, Wireda.
1676 inskrivs Petrus Jonae Wiredadensis, Elias Abrahami. Wiredal och Nicoalus Haraldi Wiredadensis.
1678 inskrivs Petrus Olai Wiredadensis, Petrus Svenonis. Wiredal och Nicolaus Anreae Wiredal.
1679 inskrivs Joannes Birgeri Wiredadensis. Johannes och Nicolaus Jonae Wiredadensis fratres, Johannes Olai  Wiredadensis.
1683 inskrivs Johannes Petri, Wiredadensis.
1689 inskrivs Haquinus Petri, Wiredadensis.
1690 inskrivs Nicolaus Johannis Lund de Wiridal, Nicolaus Petri, Wiridal, Samuel Haraldi Palm, past. fil. in Wiredal, Andreas Jonae Root, Wiredadensis, 1691 inskrivs Jonas Jonae Root, Viredadensis.1693 inskrivs Zackarias Danielis, Wiredadensis, e Sch Ecksiöensi1697 inskrivs Jonas Andrea de Ellenberg in Parochia Wirda

Det finns fler - men en del var nytt för mig.