NULL Skriv ut sidan - SV: Dubois

Anbytarforum

Titel: SV: Dubois
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2022-10-20, 14:06
Hej!

Kan anledningen till din observation, Per, vara att Mattias Lomans släktutredningar eventuellt främst är byggda på uppgifter tagna ur bouppteckningar? Jag har dock ingen aning om så är fallet!

Eftersom bryggare Johan Dubois pappa, Gottfrid, var född (och förmodligen uppvuxen) vid Forsmarks bruk enligt Kjell Lindbloms bok Nordisk Vallongenealogi (NV) (se Tabell 54 i släkten Dubois) började jag leta efter släktnamnet Geting där. Johan Dubois släkting bryggare Johan Wessman var ju gm Margareta Geting. Av fynden byggde jag upp ytterligare ett möjligt släktband mellan de båda bryggarna Johan. Jag är dock tveksam om hypotesen kan stämma, men eftersom släktbandet i sådant fall skulle kunna ge en antydan om släktskap mellan (tabellnummer och info tagna ur NV):

TAB 53 Clas Dubois vid Forsmarks bruk 1679-1697 (död där)

och

TAB 57 Mårten Dubois vid Forsmarks bruk 1682-1708 (död där)

...så tänkte jag att det kanske kunde vara av intresse att dela med mig av det eventuella släktbandet.

Mårten Dubois barnbarn Anna Martinell gifte sig nämligen 1731 vid Forsmarks bruk med Anders Geting. Om TAB 53 Clas Dubois och TAB 57 Mårten Dubois vore bröder skulle Anna Martinell och bryggare Johan Dubois ha varit sysslingar (se bifogad bild).

Anders Getings troliga pappa var ryttare Olof Geting (fc 1675), som dyker upp första gången i Forsmarks bruk mtl 1726. Eventuellt (troligen) motsvarar han ryttaren Olof Geting vid Roslags kompani vid livregementet till häst. Vi ska se om han hade fler barn än de troliga två, funna vid Forsmarks bruk, men åldersmässigt skulle han kunna vara pappa till Margareta Geting gm bryggare Johan Wessman.

Det som "haltar" i ovan nämnda spekulation är att Anna Martinell avled redan 1734, och även om hon fick ett barn (Olof f 1733) då hon var gm Anders Geting så låter det väl lite långsökt att Johan Dubois och Johan Wessman tio år senare, i Stockholms ktl:er 1744-1746, av den anledningen kom att kallas släktingar, eller?

Vänliga hälsningar,
Jan