NULL Skriv ut sidan - Voxna

Anbytarforum

Titel: Voxna
Skrivet av: Monika Wilander skrivet 2015-01-06, 21:56
Hej Sandra! Erkännande av faderskap skulle finnas i socknarna (nuvarande kommuner) från 1903. Om Mickel Emil erkänt sig som fader till Din morfar borde det finnas uppgifter i kommunarkivet dit Voxna tillhör. Ring eller mejla och fråga! Värt ett försök. Du har uppgifter på Din morfar och morfars mor. Barnavårdsnämnder kom till först 1926 och då blev det lite bättre ordning på det hela. Men nu handlar det om 1912.
Jag tror inte att den bouppteckning Du talar om på 60-talet gäller någon av Mickel Emils familj. Även hans syskon dog unga: Anna Maria f 1889 dog i lungsot 1906 17 år gammal. Per Magnus f 1879 dog på sanatorium i lungsot 1915 36 år gammal, men det finns inte några uppgifter om gifte eller barn där. Fadern Per Johan Persson f 1843 dog 1909 i en olyckshändelse och står hela tiden som änkeman. Det kan ju finnas barn utan äktenskap förstås, men i varje fall inga antecknade i församlingsboken.
Jag skulle om jag var Du snarare titta på om Din morfar hade halvsyskon som det ju kan bli bråk runt vid en bouppteckning.
 
Hälsningar Monika W