NULL Skriv ut sidan - SV: Hökeflycht

Anbytarforum

Titel: SV: Hökeflycht
Skrivet av: Christer Hedberg skrivet 2022-10-02, 13:21
Min ana Magdalena Ulrica L. döps d 21/1 1714 i Jakob o Johannes förs. Stockholm, dotter till Petter Lundberg o. hustru Mätta Hökenflycht. Bland faddrarna återfinns landtrichtor Joh von Bromsse, jungfru Barbara Callsten o jungfru Christina von Merser.


Metta / Mätta Hökeflycht är döpt 1691 dom 16 post trinit (d 27/9), Ljunghems s. Västra Götalands län, välb hr Gustaf Höökflychts dotter. Bland faddrarna uppträder Karin Gyllenpatron. Jungfru Metta Hökeflycht uppträder som dopfadder tillsammans med Gustaf Hökeflycht vid två tillfällen under år 1707 i Åkers s. Jönköpings län.

Dopvittnet 1714 d 21/1 j. Christina von Merser är döpt 1689 d 5/2 Ljunghems s., dotter till löjtnant Jacob Merser och Christina (Paulsdotter) Hökeflycht, f 1661.

Men nu tror jag har funnit ytterligare samband eller länkar till Hökeflycht. I mantalslängden 1717 Norrmalms Västra del på s.150 Kv. Duvan Nr 90 återfinns medaljören Arvid Carlsten med fru och en dotter. Arvid Carlsten begravs 1718 8/5 enligt register över döda enligt kyrkoräkenskaperna 1711 - 1747 för Klara förs. Medaljören Arvid Carlsten har efter begäran lämnar attest Stockholm 1701 22/2 att Carl Hökeflycht (kungl. stipendiat) vid Helgmässotiden 1699 med döden avlidit (se Kammarkollegiet Ämnessamlingar pensioner, stipendier och brudskattedonationer efter 1680 - Carin Gyllenpatron).


Med anledning av detta och det som jag tar upp nedan, tror jag att dopvittnet 1714 Barbara Callsten sannolikt är dotter till medaljören Arvid Carlsten.

På samma ställe i mantalslängden 1717 då hos medaljören Arvid Carlsten i Kv Duvan ibm hyr landtrichtor von Bromssen med dess fru emot 200 dlr kmt årlig hushyra. Gardeshustrun Mareta tjänar för övrigt hos medaljören Arvid Carlsten men ingår i hushållet för Landtrichtor von Brömssen. Denne Landtrichtor von Brömssen står främst bland faddrarna 1714 21/1, Jakob o Johannes när Magdalena Ulrica L. döps.