NULL Skriv ut sidan - SV: Areskog / Areskough / Areschoug / Areskoug / Arreskow

Anbytarforum

Titel: SV: Areskog / Areskough / Areschoug / Areskoug / Arreskow
Skrivet av: Magnus Lindskog skrivet 2022-09-25, 21:09

"d 12 Martij 1722
Förafskiedade Adjutanten Peter Wennermarck för Rådstugu Rätten inkom och på Jungfru Engela Bagges wägnar insinuerade en skrift som han beder till hennes säkerheet till Protocolls föres måtte sålunda lydande,
Såsom allom nog bekant är hwad stånd iag träffade uti när det olyckelige ödet sig tilldrog med min Sahl. K:r Man, då han tillika med alt wårt goda uti siön igenom en stark storm borto blef, och det lilla som då hoos mig fantz war intet stort mehra än dett kunde räcka till att betala min Sahl. kiära Mans och Min i råkade skuld hwar efter iag helt utblåttad blef och af mig kom. Då min kiäre Syster Engella Bagge af Christelig och systerlig kiärlek öfwer mig med lidande drog och icke allenast mig med Contante penningar till 200 D:r Silf:mt och något öfwer försträkt utan tog mig och mina då 3:ne Omyndige Barn till sig att försörja, hwarföre iag kan eij till fyllest henne tacka och betala, som således med Barnen dragit all försiktig försorg, med kläder födo och Scholaegång, sampt många andra påkostningar till des de nembl: mina 2:ne Söner så stora blefwo att de sitt bröd sielf förtiena kunde, För hwilken sådan emott dem af min kiäre Syster bewiste berömmelige godheet, dee lärer wisa min kiäre Syster och deras kiära moster all skylldig heder och tacksamhet samt för god opfostran henne nöÿakteligen betala, hafwandes ännu min kiäre Syster Engela mig och min kiäre dotter Maja hoos sig och drager all wård om oss till alla wåra nödtorfter; In Summa sagdt, iag eller mina barn, kan intet betala den fordran som hon med rätta kunde hafwa af oss att utkräfwia; Fördenskuld på dett min kiäre Syster Engella Bagge må få någott för sine Contante försträkte penningar, sampt andre utgifter, försäkrar iag henne Engella Bagge icke allenast utj all min befindteliga lösa ägendomb utan och öfwerdrager samt lämnar henne söckia Immission i min dehl uti den här i Staden mig tillhörande gårdh, som dock eÿ kan tillsträkia hwad som iag till min kiäre syster skyldig är. Hwilcket alt bekräftas med min egen hand af Cimbrishamn d 10 Martij 1722
Maria Bagge
L:S

Efter begiäran betyga undertecknade, att Madame Maria Sahl. Holgersons alt hwad här ofwan förmähles friwilligt giordt, samt oss med sig ombudit sådant Attestera.
Petrus Aronss: Kihlgren - H. Munthe

Widare på Jungfru Engella Bagges wägnar ingifwer Adjutanten Wennermarck en skrift i dag dat: och af bem:te Jungfru sielf underskrifwen af innehåld: Att det lärer nogsamt så wäl Magistraten som andra här i Staden bekant wara, att hon sin kiära Systers Maja Bagges och framledne Swågers Handelsmannen Mattz Holgerson Areschoug 3:ne Barn Nembl: Sonerne Holger och Lars Areschougar samt dotteren Maija Areschoug haft till upfostring alt sedan deas kiära Fader igenom döden afgick och wågat anseenliget på dem med underhåld kläder och Scholaegång samt annat mera och derföre eij den ringaste styfwer åtniutet; För den skuld på det hon med någorlunda komma till sina påwågningar, anhåller hon hoos Magistraten, att ofwanberörde des framledne Swågers Mattz Areschoug och Syster Maria Bagges 3:ne Barns arfsrätt uti löst och fast här i Staden måtte i Protocollet till des säkerheet inteknadt blifwa och henne der öfwer attest meddelas.
/.../"

Källa: Simrishamns rådhusrätt och magistrat (L) AIa:5 (1722-1729) Bild 150 (AID: v461936a.b150, NAD: SE/LLA/10187)