NULL Skriv ut sidan - SV: Areskog / Areskough / Areschoug / Areskoug / Arreskow

Anbytarforum

Titel: SV: Areskog / Areskough / Areschoug / Areskoug / Arreskow
Skrivet av: Magnus Lindskog skrivet 2022-09-14, 16:10
"Jagh undertächnadt Bärtoll Madtzön uthj Meelby, giör her med witterligett, at hafua Sålth och hendt ifrån Migh min Hustru och worre arfwingar, till Ehrbårne dygdesamma Matrona Susanna Sal: H:r Holgers och des Arfuinger, till Euindelig Egendom och peossesseon Eeth huus och platz i Cimbrishafn, som ehr åtta binninger huus, beligandis Synnen for Chrestofer Sadelmachars går och hage, sampt och allt deth som der till ehr med port och gård Låcha för huilcha huus, platz och annat mer som nu på platzen finis, hafuer Jagh bekommer redelig och nöyachtigh betalningh, och kienner Jagh migh min hustru eller wårre arfuinger ingen widare rättighed el:r Pretention uthj ofuenmälthe huus Eller pladtz och annat meer som der på stället finns at hafua, uthan her med folkommeligen och orygeligen för et fast kiöp sälger och af händer ifrån mig och mina samma huus pladtz till mehr bemelte Susanna Sal Her Holgers, och des arfuinger sig så nyttigt at giöra som dhe bäst will och kan, uthan någen motsäielse och till tahl. At detta således orygeligen holles och effter kommas skall bekreffter Jagh med min egen håndt, och wänligen om om bedit Borgerne Marten Pletz och Madtz Holgerss: med migh till Witterlighed will underskrifue. Datum Cimbrishafn d. 11 December Anno 1689:/:
Bertel Matzon
[Sigill]
Till witterlighed
Morten Pletz - Madtz Holgerssön"

Källa: Simrishamns stadsarkiv 1649-1706, FIa:1, LLa

***

"Hög-Wyrdige ock Höglärde H:r Doctor, Biskop ock Procancellarie,
Hög-gunstige H:r Fader
För Hög-Wyrdige H:r Biskopen föranlåtes Jag allerödmiukast föredraga, huru den aldra högsta Guden kort för dätta har behagat hädankalla min K: nu Sl: Moder, ock som min Sl: Fader Pastor utj Cimbrishamn ungefär trettijo och et år warit, och min Sl: Moder Fembton år effter des dödeliga frånfälla lefwat, fordrandes nu Kyrkio-rådet der sammastädes alleenast för ringningen för utan någon der utj Kyrkian Jord-brytning Ellofwa D:r Smtt, dy anhåller jag aller ödmiukst hoos HögWyrdige H:r Fadren en hög-gunstig resolution, om icke Wij effterlåtne fattige Präste-Barn för en sådan praetension effter Wår Sl: afsomnade Moder måtte blifwa befrijat, Jag skall dagligen hoos den högste Guden anhålla, at han en sådan högg-gunst will belööna, med O-aflåteligit förblifwande.
Andrarum d: 27 Junij 1702
Hög-Wyrdige H:r Biskopens
Hög-Gunstige H:r Faderens
Ödmiukaste tienare
Jöns Arreskog"


"HögWyrdige ock Höglärde H:r Doctor, Biskop och Procancel.
Hög-Gunstige Herre och Fader
HögWyrdige H:r Faderen behagade i hög-gunstigt minne taga at iag wid des HögWyrdighetz sidst warande utj Anderrums Prästegård een Suppliqve allerödmiukst insinuerade, angående een praetension a 11 D:r Smtt som Kyrkiorådet her utj Cimbrishamn effter min nu hoos Gud Sl: K: Moder för des bisättiande utj Kyrkian alleenast under Lijk-Cermonens förrättande, ock en natz på Kyrkio-gålfwet öfwerstående, utan Jordz brytande wid skifftes förrättande påtalte, ock som min Sl: Moder en fattig Prest-Enckia 14 år effter min Sl: Faders död lefwat, dy böönfaller Jag Aller-ödmiukst hoos HögWyrdige H:r Faderen, med förfrågan om iag icke ifrån ofwanstående 11 D:r Smtt afbetalande kunne befrijas, som alla Prest-Enckior som ock PresteBarn frij begrafning på alla städer niuter. Jag afwacktar herutinnan HögWyrdige Faderens Hög-gunstiga resolution, der emoot förblifwandes, näst mina dageliga böners framförande till den aldrahögste Guden om de sig och de sinas Högtförnemma anhöriges sielf önskeliga framgång,
Cimbrishamn d: 20 Octobr: 1702
HögWyrdige Herrens ock Faderens
Aller-ödmiukaste Tienare
Jöns Hålgersson Arreskog"

[Jöns ser ut att ha använt sin fars Holger M Arreskows sigillstamp för att försluta sistnämnda brev - se min bild nedan. Jämför bild: http://areskoug.eu/ (http://areskoug.eu/) ]

Källa: Lunds domkapitel, FIIp:18, LLa