NULL Skriv ut sidan - SV: Beck-Friis

Anbytarforum

Titel: SV: Beck-Friis
Skrivet av: Magnus Lindskog skrivet 2022-09-14, 14:08
"WählEhrewyrdige och Höglärde H:r Magister och Pastor
I följe af Hans Kongl: May:tz alldranådigste resolution och bijfall af d: 19 Junij förledet åhr, hwaraf Copia widimerat här jemte följer, beder iag tienstligst H:r Magisteren behagade på Nästkommande Söndag första gången, och sedan effer Kyrkiolagen fortfara med lysning för mig och in kiäresta Fru Arrendatorskan Anna Maÿa Esborns; hwilket iag längst för detta widh höga Kongl: resolutionens ärhållande, tänkt genom Gudz Nåd låtit wunnit sin fullbordan, men som min Kiäreste mig öfwertalt, wänta effter min enda Broders hemkomst, som då för tijden uti Stockholm å Stärbhusetz wägnar wistades, och sedermera har iag till Dannemark och Jutland måst giöra en oundewikelig reesa, så tijden der medelst har kommit sig att utdraga:*
Jag är
WählEhreWyrdige och Höglärde H:r Magisterens och Pastorens
Eljaröd d:n 15 Maij 1724
hörsamma Tiänare
J. Beck

Att desse twenne Copier äro med sielfwa originalerne lika lydande attestera
P P Rubenius"

***

"Praes d: 18 Martij 1723
Stormäktigaste Allernådigste Konung.
[Påskrift:
Kongl: May:t will här med till denna Ryttmästaren Becks underdånigste ansökning gifwa des Nådige bijfall.
Stockholm uti Rådkammaren d: 19 Junij 1723 /:
Friedrick]
Såsom effter Gudz Nådige försyn iag fattat de tankar, att inlåta mig uti ofrälse giffte med Arrendatorskan Anna Maÿa Esborns, men utan Eders Kongl: May:ttz Allernådigste tillstånd intet fördristat mig att låta sådant winna fullbordan genom wigsel och Kyrkiones öfliga Ceremonier: Altså Supplicerar allerunderdånigst, det täcktes Eders Kongl: May:tt gifwa der till sitt nådige tillstånd så att Adelige privilegierne icke måge lända henne eller mig till något förfång; Förblifwandes med underdånig Wördnadt.
Stormäktigste Allernådigste Konung
Eders Kongl: May:ttz
allerunderdånigste och Troplicktigste
undersåte och Tiänare
J: Beck"

Källa: Lunds domkapitel, FIIp:18, LLa