NULL Skriv ut sidan - SV: Jonas Norrman var föddes han?

Anbytarforum

Titel: SV: Jonas Norrman var föddes han?
Skrivet av: Britt-Marie Waller skrivet 2022-09-10, 10:33
När det saknas födelseuppgifter, vigseldatum och socken för någon måste man noggrant kartlägga personens liv. Vilket är det som jag gjort ovan. Jag fick fram uppgiften om att Jonas Norrmans patronymikon var Isaksson, vilket är en viktig uppgift och var Jonas befann sig 1748. 1754 när dottern Brita Stina döps är drängen Jacob Isaksson dopvittne. Han finns i hfl AI:1 Vreta Kloster, Sjögestad by s 172 står Jacob Isaksson som svåger, vilket är fel förstås då han är bror till Jonas. På sidan 158 i samma hfl står han tillsammans med Jonas Norrmans famiij, bror dr Jacob Isaksson f 1734-11-15. På sidan 156 finns också en son till Jonas Norrman noterad, Isak f 1759.Han är född 1759-05-22 Sjögestad Backen.


Namnet Norrman verkar finnas i området som soldatnamn, därför gjorde jag en sökning i det Centrala soldatregistret: Isak Jonsson Norrman f 1705, antagen 1727, död 1741. 1:a livgrenadjärreg, Norrby, Ljung. Vreta Kloster kompani. Han finns inte i dödsboken för Ljung 1741, troligen död i tjänst. I generalmönsterrullan för Västanstångs kompani (senare Vreta Klosters kompani), anges att han är kommenderad 1740. 1741 är Hattarnas krig i Finland mot ryssarna.


Jonas finns inte i födelseboken Ljung på angivet datum 1725-09-15 eller åren runtomkring. Däremot hittar jag flera barn till Isak Norrman i Ljung: Brita 1727-11-30 (Dopvittne 1729 är Isak Normans hustru Karin). Maria 1730-12-09, Nils och Brita, tvillingar 1732-12-24 och Jacob 1734-11-15!! Här kan man alltså fastställa att detta är även Jonas Norrmans far, Isak Jonsson Norrman. Jag kan inte hitta någon vigsel för Isak Norrman i denna socken, troligen vigd i en annan socken och det första barnet som bör vara Jonas (efter farfar) är säkert född i den socknen. Frågan är bara vilken socken...Den information jag har forskat fram här tar tid att få fram, jag får se om jag kan hitta något mer. Har du själv letat efter Jonas i födelseböckerna i närliggande socknar?