NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 maj, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 maj, 2009
Skrivet av: Urban Sikeborg skrivet 2009-02-13, 13:32
Kenneth: Jag antar att du avser Trönö C:2; den volymen finns inte digitaliserad än av SVAR så jag har inte tillgång till den. Däremot tror jag att du kan vara intresserad av vad som sägs i den renoverade versionen med signum C:2b. Det förefaller som om man fått kritik för hur man fört kyrkboken, eftersom man upprättat en ny med kompletterande data. Volym C:2b finns inte tillgänglig hos Genline, om jag minns rätt.
 
På uppslaget för Wij nr 2 [Trönö C:2b, s. 50] sägs om Jon Olofsson:
N:o 2. Jon Olofsson och dess hustru Ingrid Larsdotter tillträdde hemmanet efter den förre Jon Olssons död, sedan han det samma inlöst efter wärdie och betalt den skuld hemmanet råkat uti. Hans son Lars, som egtat en af förra Jon Ols döttrar Gjölin, blir nu skrefwen för hemmanet. Alltså: Därefter följer uppgifter om Lars Jonsson, som jag återger nedan. Men först en marginalkommentar om Jon Olsson: War tillförene Landbonde på Kyrkbordet. Född i Söderh[amn] 1700 2 Julii. Fadren Olof Jonson Cron Smed ibidem [dvs. därsammastädes]. Mod.r H. Ellena Lars Dotter. Bägge döde i Tröne. (Ordet Cron Smed syftar väl på att han var smed vid kronans gevärsfaktori i Söderhamn.)
 
Nedanför följer:
 
N:o 2. Lars Jonsson.
född i Kyrkbordet a. 1732. 17. Febr. gift a. 1753. [blankt] med Gjölin Jonsdotter f. 1726. d. 17. Jan. I marginalen står: Vid. p. [dvs. se sid.] 188 Kyrkbordet.
 
På s. 188 skrivs dopnotiserna för landbonden Jon Olssons på Kyrkbordet två barn Helena (f. 1730-03-25) och Lars (f. 1732-02-17).
 
Hoppas att det kan vara till någon hjälp.
 
Hälsningar
 
Urban Sikeborg