NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 maj, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 maj, 2009
Skrivet av: Urban Sikeborg skrivet 2009-02-03, 19:58
Kenneth: Jag antar att din Genline-referens avser den äldsta ministerialboken för Trönö, C:1. Jag har ett SVAR-abonnemang och där saknas ännu denna volym, så jag kan inte bidra med så mycket. Dopnamnet på Lars Håkanssons hustru nämns inte på uppslaget reserverat för hemmanet Orsten, enligt mina noteringar, men hon kan ju mycket väl nämnas i fadderskapsnotiser rörande andra släkter i socknen; det har jag inte följt upp.
 
Jon Håkansson är mycket riktigt son till Håkan Larsson, vilket framgår av den renoverade domboken för Norrala höstting 1710. Att Jons hustru Karin var dotter till bonden Jöns Nilsson och dennes hustru Sigrid Ersdotter på Tygsta (nr 2) framgår av en byteslängd (bouppteckning) som upprättades den 4 oktober 1730 efter Jöns och som visst ska förvaras i gårdsarkivet för hemmanet, enligt en uppgift jag fått av Gösta Berglöw, Norrala, för ett par år sedan. Både Jöns och Sigrid förekommer f.ö. som anklagande barnvittnen vid den fruktansvärda häxprocessen i pastoratet 1673.
 
Däremot kan jag passa på att göra en korrigering, både av mina uppgifter och dina, rörande denna Sigrid Eriksdotters farföräldrar. Sigrids far Erik Nilsson var ju son till den föregående bonden på hemmanet i Tygsta, Nils Jonsson. Nils Jonsson dog 1672, inte 1679, som jag anger i min databas. Gösta Berglöw i Norrala hänvisar till ett intyg angående Nils Jonssons direktiv på sin dödsbädd den 19 mars 1672 rörande viss spannmål och salt, vilken skulle tillfalla hans hustru Ingrid Håkansdotter. Enligt Gösta anges Nils Jonsson i roteringslängden för Trönö 1640 vara 32 år gammal.
 
Nils Jonsson var emellertid gift en gång tidigare innan han gifte sig med Ingrid Håkansdotter från Orsten. Han uppträder på Norrala ting den 18 december 1644 som svärson till den föregående bonden på hemmanet, Olof Eriksson. Erik Nilsson var med all sannolikhet född i detta äktenskap, av flera skäl:
 
1) Erik var enligt åldersuppgiften i dödboken född omkring 1639.
2) Erik övertar hemmanet som bördeman - inga uppgifter om annat finns i domböckerna - vilket är en mycket stark indikation på att han var avkomling till Olof Eriksson.
3) Inget av Eriks barn eller barnbarn som vi känner till namnet får namnet Ingrid eller Håkan, vilket man annars borde ha kunnat förvänta sig om Eriks mor var Ingrid Håkansdotter. Erik själv får kanske namn efter Olof Erikssons far.
 
Ärendet vid tinget 1644 jag nämnde rör den tragiska olycka i samband med byggandet av det nya borrhuset i Norralaån där Olof Eriksson omkom. Här är utdraget - det kanske kan intressera dig:
 
I domboken från Norrala ting den 18 december 1644 noteras: Nils Joenson i Tyghstadh besuäradhe sigh att i förledne winther [1]644 effter 20:de[?] dagen dhå dhet Nya Bohrehuusset upbygdhes uthj Nårala strömen, war och hans Suärfadher Oluff Erichson dher mz att arbetha och tillijka mz flere stodh uthj en Sandgrop att upkasta fylningh till bohrehuuss Dammen, bleff han i hiälslagin af Tiälet som öf:r war effter dhe groffue vndher backan, förehafvandhes dher att hadhe icke vndherFactoren W: Pedher Erichson /som dhå samma Arbethe dreff:/ sagdt willia suara till huadh effterkomma kundhe, hadhe han eller dhe flere icke gräfwit dher vndher, mädhan dhe wille stötha Tiälet så mycket vndan som dhe grofue, och Per Erson förwägradhe och inthz wille hafua tiälet. Thå suaradhe Per Erson, att han icke kundhe bättra dhen olyckan, hälst mädhan han icke fick wara dher widh dheras arbethe, vthan widh Dammen dher han skulle fyllas, och när han förnam och sågh [f. 70r:] dhe fördhe dijt en hoop stoore stycken aff Tiäl, kundhe han intz medh sådande näst Näför[?] vtträtta, och gick mz till dhem och badh dhem förha dijt sand, och bekändhe han att dhe för wägra sigh icke kunna gräfua vndher, och att han sadhe dhem icke så[?] stoort Noffua, och dhå war icke mehr än 1/2 alln. vndher grafuit, dher mz gik han ifrån dhem näst för Middagen nedh till Dammen igen, j Medler tijdh dhe groffue, hadhe Ländzman en drängh sagt ått dhem att dhe skulle wachta sigh huru dhe groffue som dhe bekändhe, men dhe achtadhe mehra Per Ersson som dhe säija, och när dhe komma på Pass 2 fampnar vndher, föll Tiälet nedher och slogh öf(ue)r dhen(n)e Oluf Ersson som längst grof vnder backen och dhe andre komma undan skadan och dhetta skedde i Mörkningen. Och sadhe widhare Per Erichsson att dhe woro 15 åhr gambla och sedt sigh bättre före huru dhe grofue. Och sadhes dher hooss att denna Oluff Ersson begynthe först att kiöra, men han bytthe sigh till att gräfua.
Thå tillfrågadhes mz huars tillståndh dhett vpbyggias skulle, Sua(ra)dhes att hans H:t Landz höfdingen hadhe dhet befalt att göra mz 2 dagz arbethen på huar man, och huadh öf(uer) arbethat ähr, är låfuadt betalningh före, som W. Camreraren sadhe att efftersåsom Cronan widh denna besuärliga Krijgztijdhen sam(m)a borhehuuss behöfdhe, war thz och rätt giordt att dhe full följghde sam(m)a Arbethe, och skall thz och hooss Cronan bestådt bliffua och wänthes dageligen beskedh Sunnan effter dher om. Dher effter differ(er)as änkan till wijdare besked. [Dombok för Hälsingland 1644, ting 18 december, f. 69r-70r, Härnösands landsarkiv]
 
Den 6 december 1644 noteras i domboken rörande samma ärende, dock utan att Olof eller Nils namnges:
 
I domboken från Norrala ting hållet den 6 december 1644 noteras: Ithem klagas öffwer en bonde i Tröne som Ihiellslagin bleff, när borr dammen bygdes, och att Jacob haffwer driffwit almogen, att byggia flere dagz werken än tuenne som Hans G-- landzhöffdingen dem uppå lagtt hafuer, huru han will försuara thett emott Norkiöpingz besluut. [Dombok för Hälsingland 1644, f. 159r, Härnösands landsarkiv] (Den Jakob som nämns här är bonden Jakob Olsson på Kungsgården, Norrala, vilken var verksam vid borrhuset.)
 
Hälsningar
 
Urban Sikeborg
 
P.S. Håkan Persson i Orsten anges i roteringslängden för Trönö 1640 vara 66 år gammal, dvs. född omkring 1574. Jag tror därför inte att den Ingrid Olofsdotter som dör 1692 i Orsten vid 92 års ålder är Håkans änka; åldersskillnaden är rätt stor.