NULL Skriv ut sidan - SV: Stake

Anbytarforum

Titel: SV: Stake
Skrivet av: Rickard Carlhed skrivet 2022-09-03, 13:07
Hej!
Som helt ny på detta forum har jag med stort intresse läst denna (nu mångåriga) tråd om ätten Stake. Precis som de två senaste användare som gjort inlägg ovan har jag också anor till denne Jakob Andersson, vilken före 1566 dykt upp i Umeå och gift in sig i Bure-släkten (som jag också har anor till). Jag ser dock att det inte verkar gå att hitta någon övertygande koppling mellan Jakob och Olof Amundsson Stake. Jag har försökt att hitta något mer konkret än det som tidigare nämnts i denna tråd gällande den förmodade fadern till Jakob, en Anders Ol(of)sson.  Jag har inte lyckats med detta. Om kopplingen endast grundas på omnämnandet av en Anders Olofsson i Hoffuerudh  i Småländska Frälse- och rusttjänstlängden så känns denna koppling tvivelaktig.

En sak som också gör mig tvivlande är följande: ifall Jakob vore barnbarn till Olof A Stake borde det med den tidens namnsättning av barn- och barnbarn sannolikt finnas några avkommor till Jakob Andersson och Abluna Clemetsdotter (Bure) med namnet Olof, vilket det inte gör. Däremot är namnet Erik återkommande i de efterföljande släktleden. Min hypotes är därför att Jakobs farfar i stället var Olof A Stakes bror, dvs Erik Amundsson Stake. Då dessutom Eriks svärfar hette Anders förklarar det i så fall också namnet på Jakobs far (dvs Anders).

Jag har därför letat efter en Anders Er(ik)sson i trakten kring Erik Amundsson Stakes hemvist, dvs Skaraborg. Ett intressant uppslag här är en Anders Ersson som vid den tiden (ca 1565) var en av fyra hövitsmän som haft befäl för varsina fänikor av västgöta ryttare. Denne Anders Ersson finns med i militieräkningar för västergötland anno 1565 och 1566. Intressant nog så finns även Olof Eriksson Stake med i rullorna i samma position för en fänika västgöta ryttare 1563. Denne Olof var son till Erik Amundsson Stake (med sätesgården Hönsäter i Skaraborg), och avled 1563 utanför Halmstad under danska fejden. Om min hypotes stämmer så skulle i så fall Anders Ersson ha tagit över befälet av en fänika (möjligen samma?) i samma område där hans bror Olof tidigare haft motsvarande befälsuppdrag. År 1566 var Anders Ersson med sin fänika i Skaraborg, detta då danskarna invaderade trakten och drog med sig död och elände, bl a i form av pesten. Bl a finns det dokumenterat att Kerstin, en syster till Olof (och Anders?) dog i pesten. Kan möjligen Anders då dött av strider eller pesten, han med? Han finns inte längre med i militieräkningarna för 1567. Årtalen för Anders strider 1565 i bl a Bohus belägring och året efter stämmer också med den tid då Jacob flyttade upp till Umeå. Ifall min hypotes stämmer kan det också vara fullt möjligt att Jacob vid ca 20-års ålder följt med Nils Jespersson Cruus till Umeå, detta då denne blev överste för det norrländska krigsfolket. Denne Nils var änkeman efter Anna Olofsdotter Stake som drunknat 1563, och om ovanstående hypotes stämmer var Anders kusin med Anna.

Som ny på detta forum hoppas jag nu på kommentarer, ev rättelser samt förslag på hur man skulle kunna gå vidare för att bekräfta, eller förkasta hypotesen att Jakob Andersson var sonson till Erik Amundsson Stake. Har någon möjligen någon mer information om denne Anders Ersson, hövitsman? Det ska t ex finnas en kvittens där hövitsman Anders Erichsson i Segerstad den 23 juli 1566 kvitterat att han av kronofogden Bengt Skräddare mottagit en leverans av bröd till sitt manskap, och detta ska vara signerat med Anders sigill (omnämnt i dokumentet ”Ödeläggelsen anno 1566” – Lars Bägerfeldt 2015). Kan någon hitta denna kvittens och där se hur detta sigill sett ut? Kan någon dessutom hitta någon källa där Anders ev äktenskap och barn finns registrerat?

Mvh Rickard