NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 september, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 september, 2008
Skrivet av: Gun-Britt Lindblad skrivet 2008-09-29, 17:42
Hej Kenneth
 
Får inte riktigt ihop uppgifterna.
 
Tittar man i SV. Bef 1890 så finns två st. Jonas Dagberg. Födda 1833 resp. 1860. Båda födda i Trönbyn ,Trönö och båda var båtsmän.
 
Jonas Dagberg, född 1833 står som änkling, medans Jonas Dagbeg född 1860 hade fru Getrud Persdotter och två döttrar. Detta är då uppgifter från SV Bef 1890.
 
Som födelseadress på barnen anges också Trönbyn.
 
Getrud Persdotter gifter sig med Johan Dagberg 1855-12-18 i Rengsjö(hennes födelsesocken).Flyttar till Trönbyn (A1:15p 279).
Johan( Jonas) Dagberg född 1860-03-06 var kronobåtsman 123, har jag just fått reda på.
 
Och innan husförhöret tar slut, så hinner de få tre barn, bla min mormor Sara Edvardina dagberg född 1889-03-17 och hon lär enligt SCB vara född i Trönbyn.Detta är uppgifter jag nyligen fått.
 
Så jag UNDRAR JÄTTEMYCKET, precis som du, var i Trönbyn bodde de? De borde ju bo i ett soldattorp.
Nästa förunderliga tanke är denna.
Den andre Jonas Dagberg född 1833, var ju också båtsman och född i Trönö. Hade också då tydligen samma båtmansnr 123????
Han var inte far till den andre Båtsmannen Jonas Dagberg, det vet jag.
 Ärvdes kanske både båtsmanstiteln med tillhörande nr?????
 
Så blir jätteglad om någon hittar platsen familjen bott på i Trönö.Borde väl varit ett båtsmanstorp kanske.
Och kan någon trassla ut Båtsmännen Jonas Dagberg båda med soldatnr 123???Som ett trassligt garnnystan det hela????
Hälsningar
Gun-Britt