NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 september, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 september, 2008
Skrivet av: Urban Sikeborg skrivet 2008-09-15, 19:42
Kenneth: Trönöforskaren Gösta Berglöw i Borg, Norrala, har muntligt meddelat mig följande om ägarförhållandena rörande Fly nr 2 under 1600-talet:
 
Bonden Bengt Perssons hustru Brita Jönsdotter/Jonsdotter var dotter till bonden i Fly nr 2 Jöns Olofsson (f. 1623, d. före 1698) och dennes hustru Margareta Larsdotter. Domböckerna lämnar inga närmare uppgifter om ägarna - vilket i sig är en indikation på att gården gick kvar i samma släkt - men Gösta tror att hon var dotter till Lars Jonsson, som skrivs som bonde på hemmanet om 6 öres- 15 penningland 1631 och 1632. Från 1633 skrivs i stället änkan hustru Brita för hemmanet. Lars Jonsson var möjligen en släkting till bonden Mats Jonsson i Fly.
 
Den Erik Olsson du nämner nämns omkring 1615-1625 på gården. Enligt ett dombrev från 1638 från tinget i Färila-Hogdal som berör Erik Olssons släktförhållanden ska framgå att han var inflyttad i Trönö och ingift i Fly.
 
Uppgiften om att Jöns Olofsson var född 1623 glömde jag att notera källan till, men jag misstänker att den bygger på en åldersuppgift i roteringslängderna för Trönö. Där anges nämligen respektive bondes ålder.
 
Hälsningar
 
Urban Sikeborg