NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 september, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 september, 2008
Skrivet av: Gunilla Brolund skrivet 2008-04-21, 21:15
Ja, herregud, hur många uppgifter har jag själv inte fått rätta under årens lopp ... och kommer säkert att rätta framöver. Därför är det ju så bra med Anbytarforum.
 
Britta kan mycket väl vara född någonstans i Trönö, men bara inte blivit inskriven vid födelsen. Präster är ju inte fullkomliga, precis. Men vi får nog finna oss i att vi aldrig får veta säkert.
 
Vad gäller uppgifter i FamilySearch, så har väl de gjort samma misstag, som du gjorde i början? Det är ju bara människor som släktforskat där också. Själv behandlar jag uppgifter i FamilySearch precis som i Disbyt, dvs bara ett uppslag till vidare forskning, där källorna måste kontrolleras - och där uppgifterna måste förkastas, ifall man inte hittar källorna.
 
Själv har jag faktiskt satt upp Hamre som Brittas födelseort, efter angivelsen i vigselboken, men jag funderar nu på om jag borde stryka det. Hon kan ju bara haft tjänst i Hamre vid tiden för giftermålet. Men å andra sidan var hon (om hon var född 1681) bara 18 vid giftermålet, så chansen att hon fortfarande bodde hemma var nog stor. Fast å andra sidan ... suck! Man kanske kan skriva troligtvis Hamre?
 
Urban Sikeborg, ifall du läser detta - vad tycker du? Jag litar på din åsikt.
 
Hälsningar,
Gunilla