NULL Skriv ut sidan - SV: König

Anbytarforum

Titel: SV: König
Skrivet av: Paul Bergström skrivet 2022-08-29, 12:20
Hej igen!

Efter att ha läst ett antal skrivelser från Blasius König då han var handelsborgmästare i Ronneby under 1680 som återfinns i Skånska Generalguvernementets arkiv, så måste jag få göra avbön.

Om det är han själv som skrivit detta, vilket förespeglas i breven, och inte dikterat för annan att skriva, så kan han inte vara skolad i Danmark. Det är för tiden en alldeles för korrekt svenska. Därmed så svänger pendeln åter tillbaka mot Finland.

Frågan är då var uppgiften om hans trohetsed till Christian V kommer ifrån?

Efter att ha harvat runt lite bland finska källor fastnade jag får en ny kandidat som vad jag vet inte tidigare diskuterats. En av Borgås framgångsrikaste handelsmän under 1630- och 1640-talen var Jacob König. Tidsmässigt är det ju möjligt och han hade också trassliga finanser precis som Blasius.

I en finsk text om handelsman Frans Albrekt Stockmans liv kan man läsa:

Stockmans handel blev svår 1648, då ett tjärföretag grundat i Stockholm fick ensamrätt att exportera rikets tjära. Liksom andra fick Stockman nöja sig med en viss tjärkvot. Medan borgarna förlorade sin rätt till en självständig tjärhandel med de nya bestämmelserna, krympte deras direkta förbindelser med främmande länder sedan tidigare. Många förmögna köpmän som Jacob Köning och Jürgen Stockman gick i konkurs, och även Frans Stockman hade tillfälliga betalningssvårigheter.

Man skulle ju kunna dra en tentativ linje mellan Blasius König d.ä. i Viborg som fader till denna Jacob König som sedan får sonen Blasius König omkring 1645 som sedan i sin tur får sonen Jacob König.

/Paul