NULL Skriv ut sidan - SV: Le Brun

Anbytarforum

Titel: SV: Le Brun
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2022-08-27, 07:16
Hej,

Jag undrar om det finns uppgifter om vilka som var föräldrar till Pierre Le Brun (tabell 17 i Kjell Lindbloms bok Nordisk Vallongenealogi) och var han var född. Vidare undrar jag om det finns uppgifter om, eller som tyder på, att Pierrre (och hans hustru Sigrid Persdotter) hade något barn som bodde kvar vid Galtströms bruk när han/paret flyttade därifrån. Anledningen till min fråga är att min mamma och jag har en DNA-träff och vid sökande efter våra gemensamma anor, som bör finnas ganska många generationer bakåt i tiden, leder en av trådarna till Galtströms bruk. Alla mina anor på min mammas sida till och med sjätte generationen (generellt födda i mitten av 1700-talet) var födda i Roslagen och bla finns personer vid Älvkarleö bruk (Bonnevier och Le Brun). Vår DNA-träff, däremot, har inga (kända) anor födda i mitten av 1700-talet ifrån det geografiska området. Med risk för att det blir en ledande fråga  :D : finns något som tyder på att Pierre Le Brun (tab 17) kom ifrån Roslagen, eller kanske till och med ifrån Älvkarleö bruk?

Le Brun-anorna på min mammas sida kan härledas till Jean Le Brun, tabell 10 i Nordisk Vallongenealogi, och i Kjells bok står att han gifte sig den 12/6 1681 i Ovansjö socken (till min förvirring finns en ort vid namn Ovansjö i närheten av Galtströms bruk). Enligt uppgifter i boken fanns Pierre, tabell 17, vid Galtströms bruk 1681-1697. Var Jean (tab 10) och Pierre (tab 17) släkt med varandra? PS: denna koppling gjordes av mig tidigare, när jag trodde att Jean (tab 10) gifte sig i Övansjö nära Galtströms bruk.  ::)
Förresten, kan det inte stå Karin Jockomsdotter istället för Karin Johanssdotter i vigselnotisen när Jean (tab 10) gifte sig med henne 1681 i Ovansjö socken (se bifogad bild)?

Vänliga hälsningar,
Jan