NULL Skriv ut sidan - SV: König

Anbytarforum

Titel: SV: König
Skrivet av: Paul Bergström skrivet 2022-08-26, 22:39
Hej!

Har kommit in på Blasius König genom forskning på Blasius Thesmar.

Det finns väl de som betvivlar uppgiften att hans ursprung är Viborg i Finland. Jag undrar var den uppgiften kommer från förutom att det kan ha figurerat en namne tidsmässigt rätt?

Det som får mig allra mest att tvivla är detta från verket "Skaanes overgang fra Danmark til Sverige.":

Blasius König svor trohetseden gentemot Christian V. Blasius König nämns som förutvarande dansk ridefogde i Kristianopel Östre herred.

Jag bedömer det nästintill uteslutet att vid tiden en Blasius bördig från Finland innan 1658 skulle svära trohetsed till en dansk kung. Kjell Öhmans och Göran Johanssons teori från 2003-07-04/05 om att Blasius skulle kunna vara son till sognepräst Jakobus Johannis König i Horslunde är plausibel.

Det enda som gnager är åldern. Är han född 1645 så är det inte sannolikt med en trohetsed innan 13 års ålder, om nu inte eden avlagts senare. Det bör den ju ha gjort. Christian V kröntes 9 februari 1670. Var Blasius närvarande och erlade eden då?

Det förekommer tydligen en son till Blasius Jacob som ger ett indicium att teorin med Danmark kan vara rätt.

/Paul