NULL Skriv ut sidan - SV: Douhan

Anbytarforum

Titel: SV: Douhan
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2022-08-26, 18:38
Hej!

I Kjell Lindbloms bok Nordisk Vallongenealogi om släkten Douhan tolkar jag texten som att det endast finns indikation om att Mårten (tab 2) är son till Jan (tab 1), och om att Mårten (tab 7) är son till Mårten (tab 2). Kanske har resultat av ett par DNA-test givit ytterligare indikation om dessa släktförhållanden.

Min DNA-träff och jag delar 39 cM arvsmassa över två segment. Samma person delar 31 cM arvsmassa (över ett segment) med min mamma. Detta bör innebära att jag, på min pappas sida, delar 8-39 cM arvsmassa (över ett eller två segment) med min DNA-träff. Resultaten betyder att de gemensamma anorna sannolikt hittas många generationer bakåt i tiden. I släktträd med mig som proband finns födelseuppgifter om alla anor till och med sjätte generationen om man räknar mina föräldrar som första generationen. I sjätte generationen var alla mina anor födda på 1700-talet (mellan 1728 och 1794 enligt en snabb kontroll). I släktträd med min DNA-träff som proband saknas information om endast fyra anor i sjätte generationen och de övriga var födda under ungefär samma tidsomfång som mina anor i sjätte generationen. Trots att arbete pågår för att säkerställa födelseplatser av DNA-träffens anor i sjätte generationen vågar jag påstå att det inte förekommer någon geografisk överlappning mellan våra släktträd bakåt i tiden, till och med sjätte generationen. I DNA-träffens släktträd dök släktnamnet Debeau upp redan i fjärde generationen (född 1829) och eftersom jag själv har släktnamnet Dubois bland mina anor koncentrerade jag mig på den grenen av min DNA-träffs släktträd med övertygelsen att det var bland Dubois-släkten, som jag skulle hitta våra gemensamma anor. Konstigt nog tycks det inte vara där de hittas, men kanske har jag fel(?). Istället ledde spåret till släkten Douhan och eventuellt också till släkten Guillaume. Det senare beror på huruvida Anna Michelsdotter Guillaume och Clas Classon Guillaume var släkt med varandra (se bifogad bild). Deras uppgivna patronymikon tyder förstås på att de inte var syskon.

Den bifogade bilden visar schematiskt hur min DNA-träff och jag är släkt med varandra och utgår, av sekretesskäl, från respektive sjätte generation. Vår(a) gemensamma ana/anor hittas alltså tidigast i elfte(!) generationen (Jan de Han (och hans hustru)). Det vore jätteroligt med återkoppling!

Självklart återstår väldigt många andra anor att jämföra mellan sjätte och elfte generationerna. Det är därför möjligt (och kanske troligt) att min DNA-träffs och mina närmaste gemensamma anor hittas någon annanstans i våra släktträd. Kanske kan man ändå se de här resultaten som bidragande indikationer om bekräftelser av de släktförhållanden inom släkten Douhan, som i Kjell Lindbloms bok tycks beskrivas som osäkra (dvs släktbanden mellan tabellerna 1, 2 och 7).

Det återstår nu att hitta min DNA-träffs och mina gemensamma anor, som vi bör ha också på min mammas sida. I min DNA-träffs släktträd finns väldigt många personer vid järnbruk och jag misstänker att de gemensamma anorna kommer att hittas bland dem, på min mammas sida, som hade vallonska släktnamn (Bonnevier och Le Brun vid Älvkarleö bruk). Jag har lagt märke till att släktnamnet Le Brun har förekommit vid Galtströms bruk, men jag ska fråga vidare om dem under diskussionsämnet Le Brun.

Vänliga hälsningar,
Jan