NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 april, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 april, 2008
Skrivet av: Lennart Flodin skrivet 2007-05-31, 01:03
Hej Monica!
Min ff ff mf Jöns Nilsson i Tygsta 3, Trönö råkade ut för följande: 1760 8 juni gifte han sig med pigan Marta Gustafsdotter. Sedan står i dopboken C:2b att Marta Gustafsdotter har övergivit sin äkta man och haft lönska läger med drängen Måns i Tygsta och fått oäkta barn d. 28 oktober, sonen Nils kallad. Han var född i oktober 1763 och kan kanske vara den Nils du söker. Jag har inte hittat någon annan som stämmer in på signalementet. Nils bodde hos sina morföräldrar i Sterte i alla fall t o m 1775 (dotterson Nils Månsson 13 år) när AI:1 upphör.Hans mor var också skriven där till omkring 1766-67. Hon var född i Sterte 1737 28 september.Hennes föräldrar var Gustaf Jonsson f. 9 dec. 1712 i Daglösa och Annika Nilsdotter f. 19 juli 1716 i Långbro.Drängen Måns var sannolikt son till Båtsmannen Lars Dahl i Tygsta. Denna Måns var född 1728 2 okt. och dräng hos Jöns Nilsson 1763. Jöns och Marta, som inte hade några gemensamma barn, blev dömda till skillnad vid häradsrätten eftersom han inte ville ta tillbaks henne, och han gifte om sig 1764 med Ingrid Svensdotter från Rappsta.Jag hoppas att du kan nysta vidare på dessa uppgifter  
Mvh  
Lennart