NULL Skriv ut sidan - SV: Wiggman

Anbytarforum

Titel: SV: Wiggman
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2022-08-23, 10:59
Hejsan Jörgen och tack för all information!!

Informationen i GMR 1788 att Jöns var västgöte låter pålitligt tycker jag och det var en användbar information för mig.

Jag håller på med "den omöjliga uppgiften" att leta efter gemensamma anor som jag och en DNA-träff har. Vi bör ha gemensamma anor både på min mammas sida och på min pappas sida. DNA-träffen och min mamma delar nämligen 31 cM DNA/arvsmassa över ett segement, men med mig delar DNA-träffen 39 cM DNA/arvsmassa över två segment. DNA-träffen har många smeder bland sina anor och på min farmors sida har jag anor ifrån Kalmar-trakten. Därför hade jag förhoppning om ett släktskap mellan Jöns Wigman, som är min DNA-träffs ana, och smeden Wiggman i Kalmar. Det släktskapet kanske kan finnas, men eftersom Jöns beskrivs som västgöte är det nog mer troligt att smeden Wiggman också hade rötter i Västergötland, såvida de var släkt alltså, än att Jöns kom ifrån Kalmar.

Eftersom DNA-träffen delar ganska lite arvsmassa med mig och min mamma bör de gemensamma anorna finnas ganska många generationer bakåt i tiden. Eftersom jag har anor med vallonska släktnamn både på min mammas sida och på min pappas sida, och min DNA-träff har många smeder bland sina anor, är det nog troligt att "den gemensamma nämnaren" hittas bland dessa av mina anor. Ett exempel på en sådan koppling har jag redan hittat (se bifogad bild), men efter fem generationer med min DNA-träff som proband har jag ännu inte sett något som tyder på att det är denna koppling som förenar oss. Spännande och kul tycker jag!

Vänliga hälsningar,
Jan

PS: Ytterligare andra DNA-träffar är involverade i den här "röran" och om intresse finns delar jag gärna information om det (utan namn förstås), men det borde kanske göras under något diskussionsämne där genetisk släktforskning diskuteras.