NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-07
Skrivet av: Gun-Britt Lindblad skrivet 2005-03-01, 23:21
Hej
Har just börjat forska på min mormors anor. Visste ingenting om henne, eftersom hon dog redan när min mor var 10 år,år 1925. Men  jag har fått lite uppgifter om min mormor, genom att jag visste lite data om min morfar.
 
Har fått veta följande från år 1890.
Mormor Sara Edvardina, född 1889 ,hade en äldre syster ,som hette Bricken Katarina ,född 1886.
 
Pappa var Jonas Dagberg f. 1860 i Trönö. Hemort Trönbyn. Båtsman till yrket .Mamma var Getrud Persdotter född 1863.
Skulle gärna nu också vilja veta mera släktdata en generation bakåt från mormors far och mor. Om de också var från Trönö? Eller kom någonannanstans ifrån? Och när de var födda ?
 
Källhänvisningar till det jag skrivit ned är följande.
 
Anno 1890-Gävleborgs län
Trönö Församling
Jonas Dagberg f.1860 i trönö
Om personen Om hushållet
Hemförsamling: Trönö
Hemort Trönbyn
Kontrakt.Hälsinglansds Östra
Län:Gävleborg
 
Födelseår 1860
Födelseår 1860
Yrke: Båtsman
Civilstånd: Gift
Kön:man
Familjest:
Famstkod.far/man (F)
Hushåll nr 310
familj nr 1
Svarvolym: 000369 Kort nr:7
Sida: 30 rad 27
Personer i hushållet.
Fam nr: 1
Jonas Dagberg f. 1860 Båtsman
Getrud Persdotter f, 1863
Bricken Katarina f, 1886
Sara Edvardina ,f 1889
 
Skulle gärna som sagt vilja veta data ytterligare en generation bakåt på den här familjen. Samt gärna mer data på den nu presenterade familjen. Födelsedatum, adress där de bodde, ev flyttningar samt dödsår på de personer som, det går att få fram detta på.ch var barnen födda i Trönö?
 
Jättetacksam för alla slags uppgifter jag kan få. Min 90-åriga mor skulle också bli glad, för hon kommer inte ihåg så mycket. Min mamma var ju bara 10 år nar min mormor dog. Men nämner jag namn på personer och orter ,så tror jag hon kommer att minnas en del.
Mvh
Gun-Britt Lindblad