NULL Skriv ut sidan - SV: Gagge

Anbytarforum

Titel: SV: Gagge
Skrivet av: Carl-Henrik Svensson skrivet 2022-08-10, 08:14
Hej och tack för mycket bra information rörande släktforskning i allmänhet och släkten Gagge i synnerhet.

Då jag själv inte är så van att forska men nu genom flera DNA-test, trianguleringar och 7 olika DNA-matchningar på ättlingar till tre olika syskon Gagge födda i mitten av 1800-talet, kan konstatera att någon av min farmors båda okända föräldrar härstammar från denna släkt, så hoppas jag att någon i denna tråd kanske kan hjälpa mig att bringa klarhet i detta!

Jag har spårat släktleden mellan dessa tre syskon Gagge och nu levande ättlingar som jag har DNA-match med och har nu fått fram två olika hypoteser på vem som är den "felande länken" mellan min farmor och släkten Gagge.
Den troligaste är en kvinna Ingrid Littorin f 1875 som dog ung men som innan dess kan ha fött ett barn som var min farmor f 1898. Denna hypotes stärks både genom gemensamma DNA-matchningar med både släkterna Gagge och Littorin samt med notering om moderns ålder i födelseboken för min farmor.
Den andra mindre troliga hypotesen är att det är ett syskon eller okänt halvsyskon till Ingrid som är mor eller far till min farmor. Ett halvsyskon är dock mindre troligt då det är modern som är den gemensamma DNA-matchningen.

Jag undrar därför nu om någon annan som har forskat på släkten Gagge har god kännedom om barnen till Gustava Amalia Gagge f 1842 och Alfred Theodor Littorin f 1837?
De barn jag känner till är: Sten 1872-1880, Dagmar 1874-1900, Ingrid 1875-1967, Krister 1879-1939. Dessa fyra barn är angivna i respektive födelsebok som barn nr 1, 2, 3 och 4.  Är det någon av er som har kännedom om att Ingrid födde ett barn 1898 eller om det finns ytterligare hel- eller halvsyskon till Ingrid?

Tacksam för alla fakta och tips som kan hjälpa mig att bringa klarhet om vem eller vilka på denna släktgren som är min farmors "okända" föräldrar.