NULL Skriv ut sidan - SV: Hugo Clarence Svensson, info?

Anbytarforum

Titel: SV: Hugo Clarence Svensson, info?
Skrivet av: Birgitta Berkemar skrivet 2022-08-07, 17:25
Din farfars syster Barbro dog 2002-07-06 i Älmhult men var skriven i Kvillinge. Hon blev änka 2000-03-31.
Varför Hugo fick andranamnet Clarence är lätt att förstå. Det namnet var väldigt populärt just då åtminstone i Mjällby. I Mjällby var det 15 barn 1897-1900 som fick det namnet. Så det var ett modenamn!
Ingvar är det inte mycket att berätta om. Han bodde kvar på samma gård hela livet. Fram till 1961 står han som jordbruksarbetare. Då gifte han sig med din farmor och tog nog över gården. Han står i alla fall som hemmansägare från det året ungefär. Paret fick barn 1963, 1965, 1967 och din far 1972. Ingvar dog 2004-06-11.
När gården byggdes är svårt för mig att hitta. Den är i alla fall en mycket gammal släktgård. Jag har kunnat följa den bakåt till 1688 säkert genom att leta i husförhörslängder och mantals längder. Den har hela tiden gått från far till son. Vilket gör det lätt att följa. 1688 är den sista mantalslängden där gårdsnamn och nummer finns med. Så gården kan vara flera år äldre. Jag har namn brukarna om du vill ha.
Ett gott råd är att kontakta hembygdsföreningen för det här området, Listerby- Förkärla hembygdsförening.