NULL Skriv ut sidan - Vad hände med India Linnéa Christina Svensson?

Anbytarforum

Titel: Vad hände med India Linnéa Christina Svensson?
Skrivet av: Torbjörn Svensson skrivet 2022-08-07, 15:07
Hej,
India Linnéa Christina föddes i Helsingborg 3 november 1905. Hon har gett namn till ett av de fina jugendhusen i Helsingborg, Hövitsmansgatan 5/Magnus Erikssons gata 6.
Hennes far Jöns Svensson var byggherre till detta och tre andra judgendhus i området Olympia. Familjen flyttade också in i just villa India. Jöns föddes i Asmundtorp 31 oktober 1878 och flyttade till Helsingborg där han gifte sig 11 juni 1905 med Nanny Odina Cecilia, född i Helsingborg 13 januari 1887. Familjen Svensson flyttade dock från villa India till ett hyreshus år 1909. India Linné Christina hann få två bröder innan Jöns år 1910 emigrerade till Amerika. Modern och de tre barnen följde efter två år senare.
Jöns kallade sig för Jon Peter Swenson och han och Nanny Odina ligger i samma grav i den kanadensiska orten Paddockwood, Saskatchewan. Jöns blev omkring 55 år år, Odina blev över 90 år. På samma kyrkogård vilar också deras yngste son, Harry F Swenson, född 25 oktober 1910. Dock går jag bet på vad som hände India Linnéa Christina - och hennes bror Harald Gunnar Linnéus, född i Helsingborg 5 december 1907.
Jag vore mycket tacksam om någon kan hjälpa mig eller leda mig vidare där jag söka information.
Mvh
Torbjörn Svensson