NULL Skriv ut sidan - SV: Flyttattest - står det Brunshöj (Köpenhamn)?

Anbytarforum

Titel: SV: Flyttattest - står det Brunshöj (Köpenhamn)?
Skrivet av: Eva-Lotte Daxberg skrivet 2022-08-06, 21:55
Jo, han finns i Soldatregistret - Pihlfelt- . Där fick jag uppgiften att han var ryttare i Norra Skånska Husarregementet 1762 och 1764. Sedan försvinner han och dyker upp 1773 i Överste Johan Wilhelm Sprengportens Regemente och där Livkompaniet. Den uppgiften hittade jag när jag, på vinst och förlust, gick igenom Garnisonregementet i Stralsund. Då har han tjänstgjort i 2,5 år och borde mönstrat första ggn 1771. Tyvärr finns det inga digitaliserade generalmönsterrullor detta år.

Han går ju från att bli ryttare till infanterist så jag har letat efter honom i regementen  1765-1771 i Malmötrakten. Utan resultat. Han kanske inte alls var i det militära dessa år. Kanske jobbade han som skräddare?

Letar nu i Mantalslängderna.

Kyrkheddinge har heller inga Hfl så tidigt.

Anledningen till att jag forskar på Wilhelm är att jag ska försöka hitta var Karna föddes 1766. Och om hennes mor var 1:a hustrun Pernilla Jönsdotter som han gifte sig med 1763 eller hustru nr 2 Anna-Stina som jag inte har något efternamn på.

Flyttattesten är väldigt svårläst och jag hade hoppats att någon här i forumet skulle kunna hjälpa mig.

hälsningar
Eva-Lotte